Attefallshus
Du måste göra en anmälan för att få bygga attefallshus.
Du får du bygga ett eller flera fristående attefallshus på din tomt. Du behöver inte söka bygglov men måste göra en anmälan.
Ett attefallshus kan användas som
- komplementbyggnad. Till exempel garage, förråd eller växthus.
- komplementbostadshus. Till exempel permanentbostad eller fritidshus.
Om byggnaden ska användas som ett komplementbostadshus ska den uppfylla plan- och bygglagens tekniska egenskapskrav och kraven på tillgänglighet.
Boverkets information om krav på byggnadsverk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Då räknas ett hus som attefallshus
För att ett hus ska räknas som ett attefallshus ska följande vara uppfyllt:
- Den totala byggnadsarean är högst 30 kvadratmeter. Du kan till exempel bygga ett hus på 30 kvadratmeter eller två hus på 15 kvadratmeter var.
- Huset eller husen ska byggas i den omedelbara närheten till ditt bostadshus.
- De ska placeras minst 4,5 meter från din tomtgräns. Vill du bygga närmare tomtgränsen ska du ha ett godkännande från berörda grannar. Godkännandet bör vara skriftligt.
- Den högsta höjden, taknockshöjden, är högst 4 meter.
- De placeras inte närmare en järnväg än 30 meter från spårets mitt.
Om attefallshus på boverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Exempel på avgifter
Flera saker påverkar hur mycket ditt ärende kommer att kosta. De här avgifterna är bara exempel.
Attefallshus med tekniskt samråd: 10 307 kr.
Attefallshus utan tekniskt samråd: 4 685 kr.
Förberedelser inför din anmälan
Anmäl i god tid
Gör din anmälan i god tid innan du planerar att påbörja ditt projekt. Handläggningstiderna kan variera under året. Om du anmäler i tid kan du vara säker på att du får ett beslut innan du tänkt börja.
Förbered din anmälan
Förbered din anmälan genom att ta fram alla ritningar och handlingar som krävs.
Handläggningen går fortare och enklare om
- handlingarna du skickar in är fackmässigt utförda och fullständiga.
- du skickar med fotografier och illustrationer.
Ta reda på hur detaljplanen för området ser ut
Om du bor inom detaljplanerat område behöver du veta hur detaljplanen ser ut. En detaljplan beskriver bland annat
- vad som får byggas i ett område
- hur stora byggnader får vara.
Om du ska bygga där det gäller speciella regler - ta reda på vad som gäller
På landsbygden
Nära din tomtgräns
Om du vill bygga nära din tomtgräns.
I område med strandskydd
Gör en anmälan

Du anmäler din byggåtgärd i en e-tjänst. Du ska också skicka med vissa handlingar i din anmälan.
Anmäl en byggåtgärd i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan också anmäla med en blankett du skickar med posten. Adressen står på blanketten.
Handlingar du ska skicka med i din anmälan
Anmälningsblankett
Ska vara ifylld och undertecknad.
Situationsplan
I skala 1:500. Ska visa
- attefallshusets placering på tomten
- mått till tomtgränser.
Planritning
I skala 1:100. Ska visa attefallshusets rumsindelning rakt ovanifrån.
Fasadritning
I skala 1:100. Ska visa byggnadens yttre utseende.
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan innehåller en sammanställning av vilka kontroller av bygget som ska göras.
Läs mer om kontrollplaner och se exempel.
Mer om ritningarna och handlingarna
När kommunen har fått din anmälan händer följande:
- Din anmälan registreras och du får ett mottagningsbevis.
- Ärenden delas ut till handläggarna två gånger i veckan. Handläggaren som får ditt ärende blir din kontaktperson.
- Handläggaren gör en första granskning av ditt ärende. Om något saknas blir du kontaktad.
Frågor till handläggaren
Om du har en fråga till din handläggare ska du skicka in den i en e-tjänst. Om du har skickat in frågor tidigare kan du också se vad du och handläggaren har skrivit till varandra.
Skicka en fråga i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När alla handlingar i ditt ärende är kompletta ska du få ett beslut inom 4 veckor.
Startbesked
När du får ditt beslut om startbesked får du börja med din åtgärd. Om du börjar innan du fått startbeskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift. Du kan också behöva återställa det du har byggt eller installerat.
Du kan behöva komplettera ditt ärende för att få startbesked. Du skickar in kompletteringarna i en e-tjänst.
När arbetet är färdigt
När byggnationen eller installationen är klar ska du skicka in kontrollplanen. Den ska vara signerad och daterad.
Slutbesked
Du måste få ett slutbesked för att du ska få börja använda det du byggt eller installerat. Du ansöker om slutbesked i en e-tjänst.
Ansök om slutbesked i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du börjar använda det du byggt eller installerat innan du fått slutbeskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift.
Mer information om bygglov och anmälan
Så går det till att ansöka eller anmäla
Bygglov och anmälan - så funkar det
Anmälan - Information på Boverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster
Se alla e-tjänster för byggärenden
Om ritningar och handlingar
Läs om de ritningar och handlingar du kan behöva i ditt byggärende
Avgifter
Se avgifter för olika åtgärder
Boverkets regler
Boverkets regler för byggande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta bygglovsenheten i Kumla
Telefon, kontaktcenter: 0582-68 50 00
E-post: drift.serviceforvaltningen@hallsberg.se
Telefontider
Måndag till fredag klockan 13.00 - 14.30
Ha dina uppgifter redo när du ringer
När du ringer behöver du uppge namn, telefonnummer, e-post, fastighetsbeteckning och vad ditt ärende gäller. Handläggaren tar fram underlag och förbereder sig innan hen ringer upp dig.
Hallsbergs kommun och Kumla kommun samarbetar inom bygg- och miljöområdet. Personalen arbetar i Kumla.
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.