Beställ intyg om anställning
Beställ ett arbetsgivarintyg eller tjänstgöringsintyg.
Du beställer arbetsgivarintyg och tjänstgöringsintyg i e-tjänster. Handläggningstiden för intygen är cirka 14 dagar.
Arbetsgivarintyg
Logga in med BankID även om du fortfarande är anställd i Hallsbergs kommun.
Om du loggar in med ditt personalkonto förlorar du tillgången till intyget när du avslutar din anställning.
Om arbetsgivarintyg
Ett arbetsgivarintyg är ett bevis på att du varit anställd hos en arbetsgivare. Du behöver ett arbetsgivarintyg om du ska ansöka om arbetslöshetsersättning hos din a-kassa. Du kan också behöva skicka ett arbetsgivarintyg till Försäkringskassan.
Om du ska använda intyget till a-kassan skrivs intyget på högst 12 månader tillbaka i tiden. I vissa fall kan a-kassan begära att få ett intyg på en längre tidsperiod. Ange då det under "Övriga upplysningar" i e-tjänsten.
Intyget utfärdas för den tiden fram till och med den månad senast utbetalda lönen avser.
Exempel:
- Beställer du innan den 20 juni kan du få intyg för april.
- Beställer du efter den 20 juni kan du få intyg för maj.
Detta beror på att alla ersättningar och avvikelser som påverkar din lön ska komma med på intyget.
Leverans av intyget
Du kan få ditt intyg skickat digitalt genom arbetsgivarintyg.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan också få det skickat med posten till din folkbokföringsadress.
Kontakt för frågor om arbetsgivarintyg
Sydnärkes löneförvaltning i Kumla
servicecenter@kumla.se
019-58 80 00 (Numret går till Kumla kommuns servicecenter)
Tjänstgöringsintyg
Logga in med BankID även om du fortfarande är anställd i Hallsbergs kommun.
Om du loggar in med ditt personalkonto förlorar du tillgången till intyget när du avslutar din anställning.
Om tjänstgöringsintyg
Ett tjänstgöringsintyg kan behövas när du ska söka jobb eller utbildning. Tjänstgöringsintyget beskriver dina arbeten. Det används för att styrka din erfarenhet och vilken typ av anställning du har eller har haft.
Intyget skrivs av personalavdelningen. Det kommer inte innehålla någon information om din prestation utan endast befattning och anställningstid.
Om du vill ha ett dokument som beskriver din prestation ska du be din närmaste chef om ett tjänstgöringsbetyg.
Leverans av intyget
När intyget är klart skickas det till dig genom Mina sidor. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du får också ett mejl om att ditt intyg finns att hämta. Om du inte fått något mejl, kolla i din skräppostmapp.
Kontakt för frågor om tjänstgöringsintyg
Personalavdelningen
personalavdelning@hallsberg.se
0582-68 50 00
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.