Ny socialtjänstlag

Den 1 juli 2025 beräknas en ny socialtjänstlag träda i kraft. Den ska ersätta nuvarande lag, med fokus på en hållbar socialtjänst för framtiden.

Den nuvarande lagen har funnits sedan 1982 och bygger på dåtidens behov av socialtjänst. Samhället har förändrats och den nya socialtjänstlagen ska bättre möta dagens krav och behov av stöd. I utredningen Hållbar socialtjänst (SOU 2020:47) finns förslag på hur den nya lagen ska stärka det sociala arbetet inom socialtjänstens alla verksamhetsområden, det vill säga äldreomsorg, individ- och familjeomsorg och området personer med funktionsnedsättning.

Syftet med nya lagen

Den nya lagen syftar till att hjälpa människor tidigt, innan problem uppstår eller blir stora. Målet är att sänka trösklarna och erbjuda hjälp snabbare och på enklare sätt än idag. Socialtjänsten ska också bli mer kunskapsbaserad och vila på forskning och beprövad erfarenhet. Fokus ligger på förebyggande och tidiga insatser, planering, samverkan och att resurserna används på ett effektivt sätt.

Övergripande

Socialtjänstlagen ska fortsatt vara en ramlag, men med mindre betoning på olika grupper och mer fokus på helhetssyn. Nytt är att begreppet jämställdhet lyfts i lagen. Socialtjänsten ska inte bara främja jämlika, utan även jämställda levnadsvillkor. Ökad tillgänglighet, förebyggande åtgärder och noggrann uppföljning präglar den nya lagstiftningen, vilket ska stärka kvaliteten och effektiviteten inom socialtjänsten.

Barnets bästa ska precis som idag beaktas och barnrättsperspektivet förstärks och förtydligas inom vissa delar.

Regeringen presenterade lagrådsremissen "En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter" den 4 juli 2024. Lagrådets arbete syftar till att granska att lagförslagen inte strider mot grundlagen eller andra viktiga rättsprinciper, samt att de är tydliga och konsekventa.

Förslagen i lagrådsremissen

Lagrådsremissen innehöll förtydligade områden som skapar förutsättningar för en hållbar socialtjänst. De områdena är:

  • Förebyggande och lätt tillgänglig
  • Insatser ska ges på enklare sätt
  • Planera insatser med fokus på förebyggande
  • Kunskapsbaserad, god kvalitet
  • Tydligt barnperspektiv
  • Jämställda och jämlika levnadsvillkor
  • Värdigt liv, välbefinnande

Tidplan

Enligt regeringens förslag ska den nya socialtjänstlagen träda i kraft 1 juli 2025. Men tre saker behöver ske innan dess.

Den 4 juli 2024 fattade regeringen beslut om lagrådsremissen om den nya socialtjänstlagen. En lagrådsremiss är ett utkast till lag. Remissen skickas till lagrådet som ska se över att den nya lagen inte strider mot några andra lagar.

Efter att regeringen bearbetat lagrådets synpunkter, tar de fram en proposition. En proposition är ett färdigt förslag till lag, som skickas till riksdagen för behandling och beslut.

Enligt regeringens propositionsförteckning som publicerades 10 september ska propositionen om nya socialtjänstlagen komma i januari 2025.

Mer information

Förebyggande och lätt tillgänglig

Det förebyggande arbetet inom socialtjänsten blir lagstadgat och socialtjänsten ska arbeta förebyggande inom alla verksamhetsområden. Tidiga och förebyggande insatser kan bidra till att behov av mer ingripande vård- och omsorgsinsatser skjuts fram, eller i bästa fall aldrig uppstår.

Socialtjänsten ska också vara lätt tillgänglig och finnas nära invånarna, både fysiskt och digitalt. Det ska vara enkelt att kontakta och ha kontakt med socialtjänsten. Den enskilde ska få ett gott bemötande och kontakt med personal med rätt kompetens.

Insatser ska ges på enklare sätt

Socialtjänsten ska ha en helhetssyn kring människan och insatser ska vara individanpassade, tidiga och lättillgängliga. Genom den nya lagen kommer vi möjliggöra för socialtjänsten att erbjuda fler insatser utan individuell behovsprövning, så att hjälpen kan komma innan problemen växt sig stora.

Planera insatser med fokus på förebyggande

Socialtjänsten ska ansvara för planering av insatser till fler grupper än äldre och personer med funktionsnedsättning, som nuvarande lagstiftning belyser. Med nya förslaget ska socialtjänsten planera för insatser till alla invånare, med målet om en lätt tillgänglig socialtjänst och att det förebyggande perspektivet med tidiga insatser ska finnas med. Samverkan med andra, både inom och utanför kommunen, behövs.

Kunskapsbaserad, god kvalitet

Socialtjänsten ska vara kunskapsbaserad och av god kvalitet. Socialtjänsten ska säkerställa att bästa tillgängliga kunskap styr arbetet i de olika verksamhetsområdena. Exempelvis, en person som söker hjälp hos socialtjänsten måste kunna lita på att insatserna har avsedd effekt och att de överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet. Precis som redan gäller idag ska socialtjänstens verksamhet vara av god kvalitet, och kvaliteten ska löpande följas upp, utvecklas och säkras.

Tydligt barnperspektiv

Barnrättsperspektivet stärks ytterligare på flera punkter. Exempelvis vid bedömning av barnets bästa ska hänsyn tas till barnets åsikter. Vidare förstärks informationen till barnet, att den ska ges kontinuerligt och anpassas till barnets ålder, mognad och individuella förutsättningar samt att barnet har förstått informationen.

Jämställda och jämlika levnadsvillkor

Med nya lagen ska socialtjänsten inte bara främja jämlika, utan även jämställda levnadsvillkor. Det handlar om att flickor, pojkar, kvinnor och män ska bemötas och få insatser utifrån behov, inte utifrån stereotypa föreställningar om kön. Genom att lägga mer fokus på jämställdhet kan socialtjänsten bli mer uppmärksam på omotiverade skillnader, och se till att dessa inte bevaras eller förstärks.

Värdigt liv, välbefinnande

Äldreomsorgens värdegrund blir övergripande mål för hela socialtjänsten, även ekonomiskt bistånd. Socialtjänsten ska inriktas på att enskilda ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Med värdigt liv menas till exempel självbestämmande, respekt för privatliv, delaktighet och gott bemötande.

Så förbereder vi oss

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Hallsbergs kommun planerar för kommande lagstiftning genom att inledningsvis ta fram en plan för att påbörja omställningen. I detta ingår läges- och behovsanalyser. Arbetet leds av Ingemar Wegfors som är projektanställd i kommunen, medan förändringsarbetet genomförs i verksamheterna.

Kontakta projektledaren

Ingemar Wegfors
Telefon: 0582-68 52 65
E-post: ingemar.wegfors@hallsberg.se

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.