Startsida

Ny socialtjänstlag träder i kraft 1 juli 2025

Den 1 juli 2025 träder en ny socialtjänstlag i kraft. Riksdagen beslutade om lagen den 20 maj 2025.

Den nuvarande socialtjänstlagen har funnits sedan 1982 och speglar ett samhälle som har förändrats mycket sedan dess. Den nya lagen ska bättre möta dagens behov och skapa en socialtjänst som är hållbar, förebyggande och mer tillgänglig för alla.

Syftet med nya lagen

Den nya lagen syftar till att hjälpa människor tidigt, innan problem uppstår eller blir stora. Målet är att sänka trösklarna och erbjuda hjälp snabbare och på enklare sätt än idag. Socialtjänsten ska också bli mer kunskapsbaserad och vila på forskning och beprövad erfarenhet. Fokus ligger på förebyggande och tidiga insatser, planering, samverkan och att resurserna används på ett effektivt sätt.

De huvudsakliga förändringarna

Med den nya socialtjänstlagen ska socialtjänsten

  • arbeta förebyggande
  • vara lätt tillgänglig
  • få möjlighet att ge insatser utan behovsprövning
  • planera insatser inom alla verksamhetsområden
  • vara kunskapsbaserad (i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet)
  • främja jämlika och jämställda levnadsvillkor
  • ha ett tydligare barnrättsperspektiv
  • inriktas på att enskilda ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande

Förändringarna ska ses som en helhet

Lagändringarna förutsätter och är beroende av varandra. Socialtjänsten behöver alltså jobba med alla delar för att bli så förebyggande, tillgänglig, jämställd och kunskapsbaserad som lagen syftar till.

Övergripande om lagen

Den nya socialtjänstlagen är fortsatt en ramlag, precis som den gamla lagen. En ramlag ger övergripande regler, ramar och principer – utan att i detalj ange vad som ska göras eller hur.

Det betyder att nya socialtjänstlagen fortsatt är flexibel. Kommunerna kan till viss del själva bestämma hur lagen ska uppfyllas – utifrån de behov och förutsättningar som finns i den egna kommunen. Men det innebär också att myndigheter kan få uppdrag från regeringen att ta fram föreskrifter som mer detaljerat reglerar vad kommunerna ska eller bör göra på olika områden.

Den nya socialtjänstlagen följer en ny struktur som tydliggör vikten av helhetssyn. Fokus ska vara på människors olika individuella behov och förutsättningar, i stället för vilken målgrupp de tillhör.

Mål och arbetssätt, övergripande

Det förebyggande arbetet inom socialtjänsten blir lagstadgat och socialtjänsten ska arbeta förebyggande inom alla verksamhetsområden. Tidiga och förebyggande insatser kan bidra till att behov av mer ingripande vård- och omsorgsinsatser skjuts fram, eller i bästa fall aldrig uppstår.

Socialtjänsten ska också vara lätt tillgänglig och finnas nära invånarna, både fysiskt och digitalt. Det ska vara enkelt att kontakta och ha kontakt med socialtjänsten. Den enskilde ska få ett gott bemötande och kontakt med personal med rätt kompetens.

Socialtjänsten ska ha en helhetssyn kring människan och insatser ska vara individanpassade, tidiga och lättillgängliga. Genom den nya lagen kommer vi möjliggöra för socialtjänsten att erbjuda fler insatser utan individuell behovsprövning, så att hjälpen kan komma innan problemen växt sig stora.

Socialtjänsten ska ansvara för planering av insatser till fler grupper än äldre och personer med funktionsnedsättning, som nuvarande lagstiftning belyser. Med nya förslaget ska socialtjänsten planera för insatser till alla invånare, med målet om en lätt tillgänglig socialtjänst och att det förebyggande perspektivet med tidiga insatser ska finnas med. Samverkan med andra, både inom och utanför kommunen, behövs.

Socialtjänsten ska vara kunskapsbaserad och av god kvalitet. Socialtjänsten ska säkerställa att bästa tillgängliga kunskap styr arbetet i de olika verksamhetsområdena. Exempelvis, en person som söker hjälp hos socialtjänsten måste kunna lita på att insatserna har avsedd effekt och att de överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet. Precis som redan gäller idag ska socialtjänstens verksamhet vara av god kvalitet, och kvaliteten ska löpande följas upp, utvecklas och säkras.

Barnrättsperspektivet stärks ytterligare på flera punkter. Exempelvis vid bedömning av barnets bästa ska hänsyn tas till barnets åsikter. Vidare förstärks informationen till barnet, att den ska ges kontinuerligt och anpassas till barnets ålder, mognad och individuella förutsättningar samt att barnet har förstått informationen.

I den nya lagen ska socialtjänsten arbeta för att förebygga och motverka brottslighet.

För att få till en utveckling där det brottsförebyggande arbetet riktat mot barn och unga stärks, samtidigt som socialtjänsten också arbetar brottförebyggande riktat mot vuxna behövs två bestämmelser. En mer generell och åldersneutral och en som riktar sig mot arbetet med barn och unga.

Med nya lagen ska socialtjänsten inte bara främja jämlika, utan även jämställda levnadsvillkor. Det handlar om att flickor, pojkar, kvinnor och män ska bemötas och få insatser utifrån behov, inte utifrån stereotypa föreställningar om kön. Genom att lägga mer fokus på jämställdhet kan socialtjänsten bli mer uppmärksam på omotiverade skillnader, och se till att dessa inte bevaras eller förstärks.

Äldreomsorgens värdegrund blir övergripande mål för hela socialtjänsten, även ekonomiskt bistånd. Socialtjänsten ska inriktas på att enskilda ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Med värdigt liv menas till exempel självbestämmande, respekt för privatliv, delaktighet och gott bemötande.

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Hallsbergs kommun kommer nu att förbereda sig för att anpassa verksamheten inför att den nya lagen träder i kraft. Arbetet leds av Ingemar Wegfors som är projektanställd i kommunen, medan förändringsarbetet genomförs i verksamheterna.

Kontakta projektledaren

Ingemar Wegfors
Telefon: 0582-68 52 65
E-post: ingemar.wegfors@hallsberg.se

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.