Trygghetslarm
Ansök om att få trygghetslarm installerat. Läs om hur larmet fungerar.
Trygghetslarmet gör att du kan få hjälp i akuta situationer. Du kan ansöka om trygghetslarm om du till exempel
- inte känner dig trygg när du är ensam hemma
- är orolig för att ramla och bli liggande utan att få hjälp.
Det gäller för att du ska få trygghetslarm
Om du under 70 år görs en bedömning av ditt behov av insatsen.
Om du är 70 år eller äldre är du automatiskt beviljad ett trygghetslarm. Kommunens social- och arbetsmarknadsnämnd har beslutat att alla över 70 år får insatsen utan behovsprövning
Ansök om trygghetslarm
Du ansöker om trygghetslarm i en e-tjänst. Efter att du skickat in din ansökan kommer du att få ett beslut skickat med posten.
Om du inte kan använda e-tjänsten kan du istället ringa eller skicka epost till kommunens biståndshandläggare.
Kontakta kommunens biståndshandläggare
Kontakta biståndshandläggarna
Telefon: 0582-68 50 00
E-post: bistandshandlaggare@hallsberg.se
Telefonnumret går till kommunens kontaktcenter. De kopplar dig vidare till en biståndshandläggare.
Så fungerar trygghetslarmet
Trygghetslarmet installeras i ditt hem. Till trygghetslarmet har du en larmknapp som du trycker på när du behöver hjälp. Du kan välja om du vill ha knappen som ett halsband eller armband.
När du trycker på larmknappen ringer trygghetslarmet upp en larmcentral. Larmcentralen ser vilket nummer som larmet kommer från och kan alltså se vem det är som larmar. Larmcentralen ringer sedan upp hemtjänsten.
Trygghetslarmet är digitalt, det betyder att det fungerar via mobilnätet.
Kontroll av larmets funktion
För att vi ska veta att trygghetslarmet fungerar övervakas det varje dygn. En gång per år kontrollerar omvårdnadspersonalen ditt larm. De uppdaterar också dina uppgifter om det behövs.
Avgifter för trygghetslarm
Se vad du får betala för trygghetslarm Öppnas i nytt fönster.
Nycklar
I Hallsbergs kommun har vi nyckelfri hemtjänst.
Installation
När du blivit beviljad trygghetslarm kommer larmet att installeras av hemtjänsten inom 1-2 veckor. Hemtjänsten kommer att ta kontakt med dig eller anhörig före installationen.
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.