Trygghetslarm

Ansök om att få trygghetslarm installerat. Läs om hur larmet fungerar.

Om du inte känner dig trygg när du är ensam hemma eller är orolig för att ramla och bli liggande utan att få hjälp kan du ansöka om trygghetslarm. Trygghetslarmet gör att du kan få hjälp i akuta situationer.

Ansök om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm genom att kontakta biståndshandläggare.

Kontakt biståndshandläggare

E-post: bistandshandlaggare@hallsberg.se 

Telefon: 0582-68 50 00

Numret går till kommunens kontaktcenter. De kopplar dig vidare till en biståndshandläggare.

Avgifter för trygghetslarm

Beräkna vad du får betala på taxe- och avgiftsnämndens webbplatslänk till annan webbplats

Så fungerar trygghetslarmet

Trygghetslarm är en larmanordning som installeras i ditt hem. Trygghetslarmet har en larmknapp som du kan välja att ha som ett halsband eller armband.

Trygghetslarmet är digitalt, det vill säga fungerar via mobilnätet. När du trycker på larmet ringer trygghetslarmet automatiskt upp en larmcentral. Larmcentralen ser vilket nummer som larmet kommer från och kan därmed identifiera personen som larmar. Larmcentralen ringer sedan upp hemtjänsten.

Kontroll av larmets funktion

Trygghetslarmet övervakas varje dygn, så att vi vet att det fungerar. En gång per år kontrollerar omvårdnadspersonalen ditt larm. De uppdaterar också dina uppgifter om det behövs.

Nycklar

I Hallsbergs kommun har vi nyckelfri hemtjänst.

Om nyckelfri hemtjänst