Artikeln publicerades 16 maj 2026
Elektrifieringen av järnvägen fyller 100 år – var med och fira!

Foto Järnvägsmuseet/Digitalt museum
Lördag den 23 maj anordnar Järnvägsmuseet i Gävle ett jubileumståg för att fira 100 år av eldrift på Västra Stambanan. På sin resa från Stockholm till Göteborg stannar tåget till i Hallsberg, där kommunen bjuder in till firande med musik, tal och fika.
Välkommen att fira klockan 14.00–15.00
Tåget beräknas ankomma till Hallsberg klockan 14.17 och avgår igen 14.42.
Klockan 14.00–15.00 arrangeras ett firande vid Västra Storgatan 2, mitt emot Bergsparken.
Det serveras kaffe, te eller festis och kaka så långt det räcker. Musik av Skyllbergs musikkår och tal av landshövding Lena Rådström Baastad och kommunstyrelsens ordförande Magnus Andersson.
Hallsbergs kommun önskar varmt välkomna!