Startsida

Artikeln publicerades 16 juni 2025

Resultatet av Skolinspektionens tillsyn av Fredriksbergskolan

Skolinspektionen inledde under våren en tillsyn av Fredriksberskolan. Tillsynen inleddes utifrån uppgifter om eventuella missförhållanden. Skolinspektionen har kontrollerat om skolan följer bestämmelserna om trygghet och studiero.

Om tillsynen

Skolinspektionen inledde under våren en tillsyn av Fredriksberskolan. Tillsynen inleddes utifrån uppgifter om eventuella missförhållanden. Skolinspektionen har kontrollerat om skolan följer bestämmelserna om trygghet och studiero.

Tillsynen har skett genom att Skolinspektionen har intervjuat elever, lärare, elevhälsan, trygghetsteamet och rektorn. Man har också genomfört observationer under lektioner och granskat dokumentation.

Områden där tillsynen inte konstaterar några brister:

  • Upprättande av plan mot kränkande behandling.
  • Personalens agerande vid förekomst av kränkande behandling.
  • Utredning av kränkande behandling.
  • Elevers medverkan i arbetet med skolans ordningsregler.
  • Utredning och åtgärder vid upprepat ordningsstörande beteende.
  • Förekomst av forum för samråd med eleverna.

Brister som konstaterats vid tillsynen:

  • Elevernas medverkan i framtagandet av skolans plan mot kränkande behandling.
  • Skyldigheten att anmäla förekomst av kränkande behandling.

Skolan ska ha vidtagit åtgärder gällande bristerna senast den 30 september 2025.

Resultat

Att en plan mot kränkande behandling ska tas fram regleras i skollagen. Under tillsynen framkommer inga brister kring skolans upprättande av planen. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Skolans elever ska vara involverade i framtagandet av planen. Det regleras i förordningen om barns och elevers deltagande i arbetet med en plan mot kränkande behandling.

Tillsynen visar att skolans elever inte är tillräckligt involverade i arbetet. Därför får skolan ett föreläggande om att åtgärda dessa brister genom att rektorn ska se till att eleverna medverkar när planen upprättas, följs upp och ses över.

Framtagande och uppföljning

Skolinspektionen konstaterar att skolans plan mot kränkande behandling innehåller en översikt över de åtgärder som behövs för att förhindra kränkande behandling av elever. Planen innehåller också redogörelser för hur några av åtgärderna från föregående år har genomförts.

Planen hålls levande genom att statistik för antalet anmälda fall av kränkande behandling följs upp. Man ser också över rutiner och analyserar resultatet av elevenkäter. Skolans rektor uppger att planen skulle kunna göras mer framåtsyftande och att arbetet med uppföljning och revidering skulle kunna utvecklas.

Elevernas deltagande i arbetet

Skolan ska följa förordningen om barns och elevers deltagande i arbetet med en plan mot kränkande behandling. Skolinspektionen slår fast att Fredriksbergskolans elever bara är indirekt involverade i arbetet med planen. Eleverna involveras genom att de får besvara enkäter och delta i diskussioner om trygghet och studiero på elevråd och klassråd. Elever som Skolinspektionen har intervjuat uppger att de inte känner till planen mot kränkande behandling. De berättar att de har besvarat enkäter som handlar om trygghet och studiero, men kan inte påminna sig att de har fått veta resultatet.

Eftersom det finns brister i elevernas deltagande i arbetet får skolan ett föreläggande från Skolinspektionen om att åtgärda bristerna.

Resultat

I Skolinspektionens tillsyn har det inte framkommit några brister i hur skolan agerar vid kränkande behandling eller hur anmälningar om kränkande behandlingar utreds. Skolinspektionen avslutar därför dessa delar av ärendet.

Dock ser Skolinspektionen att det finns brister gällande anmälan. Det förekommer att skolpersonal inte anmäler att en elev upplever att den utsatts för kränkande behandling.

Skolan får därför ett föreläggande som innebär att rektorn

  • vid minst ett tillfälle ska klargöra för skolans personal att de är skyldiga att anmäla till rektorn om de får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling.
  • ska se till att anmälningar om kränkningar görs.

Agerande

Skolinspektionen beskriver att skolans personal uppger att de alltid agerar när en elev utsätts för kränkande behandling. De flesta eleverna anser också att skolpersonalen alltid agerar när en elev utsätts för kränkande behandling.

I tillsynen framkommer det inte att skolan brister i sin skyldighet att agera vid kränkande behandling. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Utredning

I Skolinspektionens utredning framgår det att alla anmälningar om kränkande behandling på skolan utreds. Det framgår också att man på skolan har vidtagit åtgärder för att förhindra kränkande behandling. Man har stärkt uppsikten, och har haft samtal med elever och vårdnadshavare.

I tillsynen har det inte framkommit annat än att skolan uppfyller kraven på området. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Anmälan

I utredningen framgår det att det förekommer att skolpersonal inte anmäler kränkande behandling. Det framgår också att det har varit problem med kränkande språkbruk på skolan.

Rektorn uppger att skolpersonalen alltid agerar vid förekomst av kränkande behandling, men att de inte förmår att dokumentera alla verbala kränkningar de får kännedom om. Rektorn uppger vidare att skolpersonalen inte uppfattar alla verbala kränkningar och att de med tiden blir avtrubbade.

Eftersom det finns brister gällande anmälan får skolan ett föreläggande från Skolinspektionen om att åtgärda bristerna.

Resultat

Skolor är skyldiga enligt skollagen att ta fram ordningsregler, att följa upp dem och hur de efterlevs samt att analysera uppföljningens resultat. Eleverna ska medverka när reglerna tas fram, följs upp eller omarbetas.

I tillsynen framkommer inte annat än att skolan uppfyller kraven inom området. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Framtagande av reglerna

På skolan finns det ordningsregler som upprättas tillsammans med elever och personal. Det är rektorn som beslutar om reglerna. Det finns både elever som känner till reglerna, och elever som inte känner till dem. Ordningsreglerna har diskuterats på elevrådet, och förslag från elever har lett till förändrade regler.

I tillsynen framkommer inte annat än att skolan uppfyller kraven inom området. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Resultat

I tillsynen har det inte framkommit annat än att skolan uppfyller skollagens krav inom området. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Hantering av elever som stör undervisningen

Skolinspektionen konstaterar att det framkommer att det finns elever på skolan som upprepat stör undervisningen. Elever som stör undervisningen visas ut ur klassrummet. Elever kan också lämna klassrummet för att de behöver en paus. Detta rörs sig om anpassningar, och inte om disciplinära åtgärder. Skolans lärare och rektor uppger att andra elever dock kan uppfatta dessa anpassningar som utvisningar.

Skolans elevhälsoteam har diskuterat behovet av stöd som finns hos de barn som upprepat stör undervisningen, för att kunna kartlägga elevens skolsituation och förstå varför problemen uppstår. Skolan har också använt ett material för att för att ta reda på hur eleverna upplever skoldagen och vilka anpassningar skolan kan göra för att ge bättre förutsättningar för de elever som stör.

Rektorn uppger att elever som bryter mot skolans ordningsregler vid upprepade tillfällen ofta får ha ett samtal med rektorn, och att detta är i enlighet med den konsekvenstrappa som används på skolan. Det framgår att åtgärdstrappan använts under innevarande läsår då tre skriftliga varningar utfärdats av rektorn.

Resultat

Enligt skollagen ska det finnas forum för samråd med eleverna. Forumen ska behandla frågor som är viktiga för verksamheten och som kan ha betydelse för eleverna, som trygghet, studiero och elevernas arbetsmiljö

I tillsynen framkommer det inte annat än att skolan uppfyller kraven inom området. Skolinspektionen avslutar därför denna del av ärendet.

Skolans forum för samråd

På skolan finns forum för samråd med eleverna i form av ett elevråd. Skolans elever uppger att elevråden hålls med viss regelbundenhet, och att de under dem till exempel får vara med och diskutera skolans ordningsregler. Eleverna medverkar också i planeringen av aktiviteter med syfte att stärka sammanhållningen och öka tryggheten på skolan.