Startsida

Artikeln publicerades 1 juli 2025

Polisen varnar för gängrekrytering i sommar genom kampanj i sociala medier

Ungdom som använder mobiltelefon

Bild: polisen. Fotograf: Minna Ridderstolpe

Under sommarlovet minskar vuxennärvaron i många ungas liv, samtidigt som kriminella gäng aktivt söker efter barn och unga att rekrytera. Som en del av det brottsförebyggande uppdraget (Bob) lyfter polisen frågan genom en nationell kampanj i sociala medier.

Kampanjen pågår nu och fram till början av juli och riktar sig både till barn och unga samt till vuxna i deras närhet. Innehållet består av verklighetsnära berättelser, varningssignaler och konkreta råd. Målet är att förebygga gängrekrytering och visa att det finns stöd att få.

Budskapen sprids där unga finns, via plattformar som TikTok, Snapchat, Roblox, Youtube, Facebook och Instagram genom filmer, bildinlägg, affischer och en informationsfilm där områdespoliser berättar hur rekryteringen går till.

Till vuxna lyfter kampanjen vikten av att ställa frågor, vara uppmärksam på förändrade beteenden och att våga be om hjälp. Ett viktigt verktyg är guiden Gängsnacket, som hjälper vuxna att prata med unga på ett tryggt och öppet sätt. Guiden finns på svenska och har översatts till nio språk (engelska, arabiska, centralkurdiska (sorani), franska, persiska (farsi), somaliska, spanska, tigrinska och turkiska).

Tecken för vuxna att vara vaksam på

  • Har ditt barn börjat använda krypterade meddelandetjänster? Fråga varför!
  • Ditt barn börjar prata annorlunda och har nya åsikter och värderingar som du inte känner igen. Ställ frågor! Vem lyssnar de på?
  • Barnet börjar ljuga eller undvika frågor.
  • Barnet har nya vänner, kanske äldre vänner som du aldrig träffat tidigare.
  • Barnet har nya prylar och kläder, men saknar förklaring på hur de införskaffat det.
  • Barnet har slutat be om pengar, och har gott om egna pengar.
  • Barnet drar sig undan från skola och rutiner.