Artikeln publicerades 15 april 2021

Digitaliseringssamordnare inom vård och omsorg

Inom vård och omsorg har det under de senaste åren skett en hel del satsningar kring digitalisering såsom implementering av till exempel digitala lås, digital tillsyn och digitala eftersökningslarm. För att kunna hantera denna digitalisering på bästa sätt har vi i cirka ett år haft en digitaliseringssamordnare anställd.

Aram Razi arbetar som digitaliseringssamordnare i kommunen och har arbetat ett år med uppdraget. Vi har ställt ett antal frågor till Aram för att få lite bättre koll på vem han är och vad hans arbete som digitaliseringssamordnare innebär.

Vem är du?

Jag heter Aram Razi, är 32 år och bosatt i Hallsberg. Jag älskar träning och att cykla alla årstider om vädret tillåter. Jag skulle vilja beskriva mig som en positiv människa som alltid försöker se allting från den ljusa sidan. Som person jag är ordningsam och vill ha koll på läget samtidigt som jag kan vara väldigt flexibel.

Jag är utbildad undersköterska i botten, men har alltid haft ett stort intresse av IT och digitalisering.

Hur länge har du jobbat som digitaliseringssamordnare och vad innebär uppdraget?

Jag har jobbat som digitaliseringssamordnare i snart ett år i Hallsbergs kommun. Det innebär att jag har huvudansvar för olika digitala tjänster inom vård och omsorg.

I Hallsbergs kommun har vi en stor utveckling inom digitala tjänster som till exempel:

  • Digitala lås för hemtjänst. Det innebär att hemtjänstpersonal kan låsa/låsa upp dörren hemma hos brukarna med sin mobiltelefon utan att behöva ha med sig nycklar.
  • Digitala medicinskåp inom hemtjänsten och vård- och omsorgboenden. Det innebär att bara behörig personal har tillgång till att låsa upp medicinskåp för att ge medicin till brukaren.
  • Digital tillsyn genom kamera. Det innebär att brukare kan få tillsyn utan att någon går in i bostaden.
  • Så kallade hotellås som vi har på en del av våra vård- och omsorgsboenden. Det är ett digitalt lås som innebär att den boende alltid har sin dörr låst och den låses upp när den boende närmar sig dörren, detta via en liten alarmknapp som den boende har på sig.
  • I hemtjänsten har vi Life Care system där all hemtjänstpersonal får sina planerade besök via en app till sin mobiltelefon. Där kan de även dokumentera väsentliga händelser samt läsa genomförandeplaner.
  • Även inom LSS har personalen en app där de skickar sina tidrapporter direkt till försäkringskassan.
  • Vi har i Hallsbergs kommun även möjlighet till GPS-larm. Med detta larm kan personalen starta digital eftersökning vid akuta fall om personer inte skulle hitta hem.

Jag ansvarar också över trygghetslarm inom ordinärt boende och hemtjänst.

Mitt uppdrag är att installera, administrera, felsöka och underhålla dessa digitala tjänster, samt med utveckling och förbättring. I uppdraget ingår även att utbilda personal inom vård och omsorg och att redovisa hur medarbetarna kan använda våra digitala tjänster och diskutera olika frågor och konsekvenser. Tillsammans med personal och enhetschefer har jag alltid en dialog för att skaffa bra och tydliga rutiner.

Hur trivs du med arbetsuppgifterna?

Vi har en harmonisk arbetsmiljö och jag utvecklas och lär mig nya saker hela tiden. Även om det är ett stort ansvar och det alltid finns mycket att göra, är jag stolt över mitt jobb och trivs mycket bra. Det bästa är att jag har ett värdefullt arbete som underlättar vardagen för andra personer. Jag tar gärna emot frågor och funderingar som brukare och anhöriga har kring digitala tjänster.

Kontakt för mer information

Aram Razi, digitaliseringssamordnare
Telefon: 0582-68 50 74
E-post: aram.safaa.razi@hallsberg.se