Artikeln publicerades 7 oktober 2019

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Succé för öppet hus av Kånsta kvarn

Det var stort intresse kring helgens öppet hus av Kånsta kvarn. Hela 1716 besökare kom under lördagen och söndagen!

Hallsbergs kommun anordnade i helgen öppet hus av Kånsta kvarn. På plats fanns även två konstnärer och Sköllersta hembygdsförening.

- Vi har haft två roliga och välbesökta dagar med många positiva och intresserade personer som ville kolla på kvarnen, och såklart även på konstutställningarna. Vi hade aldrig trott att det skulle komma så många som 1716 besökare, säger Magnus Larsson.

Alla besökare bjöds på kaffe/saft och kaka, vilket muntrade upp och värmde i kön i väntan på att komma in i kvarnen.

För mer information, kontakta:
Magnus Larsson, näringslivschef

Projekt med stöd av EU

Kånsta kvarn är ett unikt byggnadsarv då det är en av få kombinationskvarnar i landet. Kvarnen har, genom projektstöd från EU, kunnat rustas och kvarnbyggnadens överdel har klätts om. Överdelen har en trelagstäckning av furuspån, som har bytts ut helt och hållet. Allt rötskadat trä är utbytt och samtliga fönster är renoverade. Kvarnen är även målad.

Rustningen av kvarnen har skett i samråd med länsstyrelsen för att bevara kvarnens kulturhistoriska värde.

Logotyp Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling