Drift- och servicenämnden
Ansvarsområden, ordförande, ledamöter, kallelser, protokoll och mötestider.
Ansvarsområden
- Den löpande driften och underhållet av kommunens fastighetsinnehav, gator, vägar, parker och offentliga platser.
- Utbetalning av bidrag för enskilda vägar och vägsamfälligheter
- Kommunens vatten- och avloppsreningsverksamhet.
- Frågor som rör tillståndsärenden för allmän plats, parkering och ledningsarbeten.
- Myndighetsutövningen inom miljö-, hälso-, och livsmedelsområdena.
- Bygglovsverksamheten och myndighetsutövningen enligt plan- och bygglagen.
- Handläggningen av kommunens bostadsanpassningsbidrag.
- Kommunens energi- och klimatrådgivning.
- Frågor som hör samman med trafiksäkerhet, vägmärken och reglering.
- Flyttning av övergivna fordon som faller under kommunens ansvarsområde.
- Kommunens städ- och måltidsverksamhet.
I de ärenden där nämnden eller kommunen själv är part tas besluten av myndighetsnämnden
Beredningsutskottet
Drift- och servicenämnden har ett beredningsutskott. Utskottet består av tre ledamöter: ordföranden, vice ordföranden och andre vice ordförande i drift- och servicenämnden. Utskottet fattar oftast inte några beslut utan bereder endast ärenden inför nämnden.
Stödjande förvaltning
Drift- och servicenämnden stöds av drift- och serviceförvaltningen.
Ordförande och ledamöter
Conny Larsson (S), ordförande
Birgitta Kumblad (S), förste vice ordförande
Gösta Hedlund (C), andre vice ordförande
Ledamöter
Ewa-Rosa Sliwinska (S)
Henrik Axelsson (S)
Toni Blanksvärd (S)
Calin McQuillan (M)
Lotta Öhlund (MP)
Gert Öhlin (L)
Jimmy Olsson (SD)
Vakant (SD)
Ersättare
Hans Palmqvist (S)
Lillemor Pettersson (S)
Åse Classon (S)
Leif Hermansson (S)
Sven-Arne Johansson (V)
Andreas Zakrisson (C)
Jan Karlsson (M)
Rikard Bergström (M)
Andreas Glad (KD)
Oscar Lundqvist (SD)
Joakim Rosén (SD)
Protokoll
2020
2019
2018
På grund av dataskyddsförordningen har vi tagit bort gamla dokument från webbplatsen. Om du vill ha ett äldre dokument, skicka e-post till kommun@hallsberg.se eller ring 0582-68 50 00.
Kallelser
2020
2019
2018
På grund av dataskyddsförordningen har vi tagit bort gamla dokument från webbplatsen. Om du vill ha ett äldre dokument, skicka e-post till kommun@hallsberg.se eller ring 0582-68 50 00.
Sammanträdestider
Månad | Datum | Tid |
---|---|---|
Februari | 12 | 08.00 |
Mars | 18 | 08.00 |
April | 29 | 08.00 |
Maj | 20 | 08.00 |
Juni | 17 | 08.00 |
September | 16 | 08.00 |
Oktober | 14 | 08.00 |
November | 18 | 08.00 |
December | 16 | 08.00 |