Drift- och servicenämnden

Ansvarsområden, ordförande, ledamöter, kallelser, protokoll och mötestider.

Ansvarsområden

  • Den löpande driften och underhållet av kommunens fastighetsinnehav, gator, vägar, parker och offentliga platser.
  • Utbetalning av bidrag för enskilda vägar och vägsamfälligheter
  • Kommunens vatten- och avloppsreningsverksamhet.
  • Frågor som rör tillståndsärenden för allmän plats, parkering och ledningsarbeten.
  • Myndighetsutövningen inom miljö-, hälso-, och livsmedelsområdena.
  • Bygglovsverksamheten och myndighetsutövningen enligt plan- och bygglagen.
  • Handläggningen av kommunens bostadsanpassningsbidrag.
  • Kommunens energi- och klimatrådgivning.
  • Frågor som hör samman med trafiksäkerhet, vägmärken och reglering.
  • Flyttning av övergivna fordon som faller under kommunens ansvarsområde.
  • Kommunens städ- och måltidsverksamhet.

I de ärenden där nämnden eller kommunen själv är part tas besluten av myndighetsnämnden

Beredningsutskottet

Drift- och servicenämnden har ett beredningsutskott. Utskottet består av tre ledamöter: ordföranden, vice ordföranden och andre vice ordförande i drift- och servicenämnden. Utskottet fattar oftast inte några beslut utan bereder endast ärenden inför nämnden.

Stödjande förvaltning

Drift- och servicenämnden stöds av drift- och serviceförvaltningen.

Ordförande och ledamöter

Kallelser

2025

Ingen information tillgänglig

2024

2023

2022

2021

Protokoll

2025

Ingen information tillgänglig

2024

2023

2022

2021

Sammanträdestider

  • 12 februari, klockan 08.30
  • 19 mars, klockan 08.30
  • 23 april, klockan 08.30
  • 21 maj, klockan 08.30
  • 18 juni, klockan 08.30
  • 17 september, klockan 08.30
  • 15 oktober, klockan 08.30
  • 19 november, klockan 08.30
  • 17 december, klockan 08.30

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.