Drift- och servicenämnden
Ansvarsområden, ordförande, ledamöter, kallelser, protokoll och mötestider.
Ansvarsområden
- Den löpande driften och underhållet av kommunens fastighetsinnehav, gator, vägar, parker och offentliga platser.
- Utbetalning av bidrag för enskilda vägar och vägsamfälligheter
- Kommunens vatten- och avloppsreningsverksamhet.
- Frågor som rör tillståndsärenden för allmän plats, parkering och ledningsarbeten.
- Myndighetsutövningen inom miljö-, hälso-, och livsmedelsområdena.
- Bygglovsverksamheten och myndighetsutövningen enligt plan- och bygglagen.
- Handläggningen av kommunens bostadsanpassningsbidrag.
- Kommunens energi- och klimatrådgivning.
- Frågor som hör samman med trafiksäkerhet, vägmärken och reglering.
- Flyttning av övergivna fordon som faller under kommunens ansvarsområde.
- Kommunens städ- och måltidsverksamhet.
I de ärenden där nämnden eller kommunen själv är part tas besluten av myndighetsnämnden
Beredningsutskottet
Drift- och servicenämnden har ett beredningsutskott. Utskottet består av tre ledamöter: ordföranden, vice ordföranden och andre vice ordförande i drift- och servicenämnden. Utskottet fattar oftast inte några beslut utan bereder endast ärenden inför nämnden.
Stödjande förvaltning
Drift- och servicenämnden stöds av drift- och serviceförvaltningen.
Ordförande och ledamöter
Kallelser
2024
2023
2022
2021
2020
Protokoll
2024
2023
2022
2021
2020
Sammanträdestider 2024
Februari
7 februari, klockan 08.30
Mars
20 mars, klockan 08.30
April
24 april, klockan 08.30
Maj
22 maj, klockan 08.30
Juni
19 juni, klockan 08.30
September
18 september, klockan 08.30
Oktober
16 oktober, klockan 08.30
November
20 november, klockan 08.30
December
18 december, klockan 08.30
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.