Bygga hus eller andra byggnader

Du behöver ansöka om bygglov när du ska bygga ett nytt en- eller tvåbostadshus, flerbostadshus eller en ny byggnad för verksamhet.

Innehåll på sidan

Exempel på avgifter

Flera saker påverkar hur mycket ditt ärende kommer att kosta. De här avgifterna är bara exempel.

Nybyggnad av en- eller tvåbostadshus: 25 607 kr.

Fullständig nybyggnadskarta, mindre än 1 999 kvm tomtyta: 5 712 kr.

Förberedelser inför din ansökan om bygglov

Ansök i tid och var förberedd

Sök bygglovet i god tid innan du planerar att påbörja ditt projekt. Handläggningstiderna kan variera under året. Om du ansöker i tid kan du vara säker på att du får ett beslut innan du tänkt börja bygga.

Förbered din ansökan genom att ta fram alla ritningar och handlingar som krävs.

Ta reda på hur detaljplanen för området ser ut

Om du bor inom detaljplanerat område behöver du veta hur detaljplanen ser ut. En detaljplan beskriver bland annat

  • vad som får byggas i ett område
  • hur stora byggnaderna får vara.

Om du ska bygga där det gäller speciella regler

På landsbygden

Om att bygga på landsbygden.

Nära din tomtgräns

Om du vill bygga nära din tomtgräns.

I område med strandskydd

Om dispens från strandskydd

Figur som visar stegen i processen för att söka bygglov: ansökan, bygglov, tekniskt samråd, startbesked, byggstart, arbetsplatsbesök, slutsamråd och slutbesked.

Handlingar du ska skicka med i din ansökan

Handläggningen går fortare och enklare om

  • handlingarna du skickar in är fackmässigt utförda och fullständiga.
  • du skickar med fotografier och illustrationer.

Ansökningsblankett

Ska vara ifylld och undertecknad.

Planritning

I skala 1:100. Detta ska redovisas:

  • Alla våningsplan med yttermått och rumsindelningar. (För att kunna beräkna arean.)
  • En detaljerad planlösning med möbler inritade. (För att kunna bedöma tillgängligheten.)

Fasadritning

I skala 1:100. Detta ska redovisas:

  • Alla fasader.
  • Nya plushöjder.
  • Nya marknivåer.
  • Befintliga marknivåer.
  • Takvinkel (i grader från horisontalplanet).
  • Anslutningen till grannfastighetens fastighetsgräns. (Gäller endast om marknivån ändras vid fastighetsgränsen.)

Sektionsritning

I skala 1:100. Sektionsritningen visar en genomskärning av byggnaden. Måttsätt ritningen och visa

  • våningshöjd
  • färdiga golvnivåer
  • takvinkel
  • marknivå vid entréer.

Situationsplan

(På nybyggnadskarta.) I skala 1:500. Detta ska redovisas:

  • Den planerade nybyggnaden.
  • Måttsättning (längd och bredd).
  • Avstånd till tomtgränser.

Beställ ett kartutdrag

Markplaneringsritning

I skala 1:200. Detta ska redovisas:

  • höjd vid entréer
  • angöring
  • in- och utfarter
  • ur tillgänglighetssynpunkt relevant markbeläggning
  • avfallshantering
  • parkeringsmöjligheter
  • eventuella murar
  • markens lutning
  • trädplantering.

Teknisk beskrivning

Anmälan om kontrollansvarig

Du gör anmälan om kontrollansvarig på ansökningsblanketten.

Den kontrollansvarige ska medverka till att ditt projekt uppfyller kraven i bygglagstiftningen. Den du anlitar måste vara certifierad.

Mer om den kontrollansvariges roll.

Andra handlingar kan behövas

I undantagsfall kan ytterligare handlingar komma att behövas. Har du frågor kontakta oss gärna innan du skickar in din ansökan.

Mer om ritningarna och handlingarna

Läs om de olika typerna av ritningar och handlingar.

När kommunen har fått din ansökan händer följande:

  • Vi registrerar din ansökan och du får du ett mottagningsbevis.
  • Ärenden delas ut till handläggare två gånger i veckan. Handläggaren som får ditt ärende blir din kontaktperson.
  • Vi gör en första granskning av ditt ärende. Om det saknas något kommer vi att höra av oss till dig med vad du ska komplettera.
  • Vi granskar ditt ärende utifrån bygglagstiftning, normer och gällande detaljplan.
  • När ditt ärende är komplett får du ett brev som talar om detta.
  • Om någon behöver få chans att få yttra sig över din ansökan har de två veckor på sig att svara. Det kan till exempel vara kommunens miljöenhet eller en granne.

Beslut om bygglov

Inom 10 veckor från att ditt ärende är komplett ska du ha ett beslut. Ibland kan vi behöva besluta om att förlänga handläggningstiden, den får förlängas högst 10 veckor.

Därför är det bra att du lämnar in det som krävs från början, då får du ett beslut snabbare.

Vi beslutar utifrån alla underlag som lagts till ärendet. Du eller någon som har fått yttra sig i ärendet har rätt att överklaga beslutet. Om beslutet inte överklagas vinner det laga kraft efter fyra veckor.

Tekniskt samråd

Efter att du har fått ett beslut om bygglov behöver du lämna in tekniska handlingar och en kontrollplan. Dessa finns listade i ditt beslut om bygglov.

Vi vill ha de tekniska handlingarna en vecka innan vi ska ha det tekniska samrådet.

Ett tekniskt samråd är ett möte där du som är byggherre, din kontrollansvariga och vår handläggare deltar.

På mötet går vi igenom hela byggnationen från ritningar till färdigt hus, Vi går till exempel igenom

  • hur arbetet ska planeras och organiseras
  • om det är något speciellt för dig att tänka på
  • kontrollplanen.

På mötet bestämmer vi

  • villkoren för att få påbörja byggnadsarbetet
  • tid för arbetsplatsbesök
  • vad som krävs för att du ska få börja använda byggnaden.

Startbesked

När alla de tekniska handlingarna finns och är kompletta fattar din handläggare beslut om startbesked.

Om du börjar bygga innan du får ett startbesked blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift, eller att återställa det du byggt.

Byggstart

När du har fått ditt startbesked ska dessutom bygglovet ha vunnit laga kraft innan du får börja bygga.

Boverkets information om laga kraft för lov. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Arbetsplatsbesök

Vi gör minst ett arbetsplatsbesök under byggarbetet. Antingen innan grunden gjuts eller innan stommen byggs igen. Då kommer vi till byggplatsen och

  • går igenom kontrollplanen
  • tittar om det finns några uppenbara avvikelser
  • stämmer av hur bygget går.

Kontrollansvarig och vår handläggare ska vara med vid besöket. Du som är byggherre är så klart också välkommen.

Slutsamråd

När byggnationen är klar och du vill börja använda det du byggt kommer vi ut på ett slutsamråd. Vi går igenom

  • hur bygget har gått
  • om det finns några avvikelser
  • om kontrollplanen har följts.

På slutsamrådet är du som är byggherre, din kontrollansvarig och vår handläggare med.

Slutbesked

När bygget är klart och du vill ha ett slutbesked behöver du skicka in

  • kontrollplanen
  • den kontrollansvariges utlåtande
  • övriga intyg och protokoll från byggtiden.

Detta är vårt underlag för att kunna göra ett beslut om slutbesked.

Om du flyttar in eller börjar använda det du byggt innan du fått slutbesked måste du betala en byggsanktionsavgift.

Kontakta bygglovsenheten i Kumla

Telefon, kontaktcenter: 0582-68 50 00
E-post: dos@hallsberg.se

Telefontider

Måndag till fredag klockan 13.00 - 14.30

Ha dina uppgifter redo när du ringer

När du ringer behöver du uppge namn, telefonnummer, e-post, fastighetsbeteckning och vad ditt ärende gäller. Handläggaren tar fram underlag och förbereder sig innan hen ringer upp dig.

Hallsbergs kommun och Kumla kommun samarbetar inom bygg- och miljöområdet. Personalen arbetar i Kumla.

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.