Övriga ändringar i en byggnad
Se vad som gäller för ändringar som gäller planlösning, brandskydd, hiss, ventilation, vatten, avlopp eller värdefull bebyggelse.
Du ska göra en anmälan om du
- gör en ändring som påverkar en byggnads planlösning eller brandskydd
- installerar eller ändrar
- hissar
- ventilation
- vatten
- avlopp
- underhåller värdefull bebyggelse.
Så går det till att göra en anmälan

Gör en anmälan
Du anmäler din byggåtgärd i en e-tjänst. Du ska också skicka med vissa handlingar i din anmälan.
Anmäl en byggåtgärd i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan också anmäla med en blankett du skickar med posten. Adressen står på blanketten.
Handlingar du ska skicka med i din anmälan
Anmälningsblankett
Ska vara ifylld och undertecknad.
Planritning
I skala 1:100. Av ritningen ska det framgå var i byggnaden och på vilken våning som ingreppet ska göras. Redovisa även planlösning på lägenheten eller huset före och efter planerad åtgärd.
Konstruktionsritning
En konstruktionsritning ska upprättas av en konstruktör och visar ingreppet i lägenheten eller huset. En arbetsbeskrivning ska också ingå som en del av handlingen.
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan innehåller en sammanställning av vilka kontroller av bygget som ska göras.
Läs mer om kontrollplaner och se exempel.
Andra handlingar kan behövas
I undantagsfall kan ytterligare handlingar komma att behövas. Har du frågor kontakta oss gärna innan du skickar in din ansökan.
Mer om ritningarna och handlingarna
När kommunen har fått din anmälan händer följande:
- Din anmälan registreras och du får ett mottagningsbevis.
- Ärenden delas ut till handläggarna två gånger i veckan. Handläggaren som får ditt ärende blir din kontaktperson.
- Handläggaren gör en första granskning av ditt ärende. Om något saknas blir du kontaktad.
När alla handlingar i ditt ärende är kompletta ska du få ett beslut inom 4 veckor.
Startbesked
När du får ditt beslut om startbesked får du börja med din åtgärd. Om du börjar innan du fått startbeskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift. Du kan också behöva återställa det du har byggt eller installerat.
Du kan behöva komplettera ditt ärende för att få startbesked. Du skickar in kompletteringarna i en e-tjänst.
När arbetet är färdigt
När byggnationen eller installationen är klar ska du skicka in kontrollplanen. Den ska vara signerad och daterad.
Slutbesked
Du måste få ett slutbesked för att du ska få börja använda det du byggt eller installerat. Du ansöker om slutbesked i en e-tjänst.
Ansök om slutbesked i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du börjar använda det du byggt eller installerat innan du fått slutbeskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift.
Mer information om bygglov och anmälan
Så går det till att ansöka eller anmäla
Bygglov och anmälan - så funkar det
Anmälan - Information på Boverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster
Se alla e-tjänster för byggärenden
Om ritningar och handlingar
Läs om de ritningar och handlingar du kan behöva i ditt byggärende
Avgifter
Se avgifter för olika åtgärder
Boverkets regler
Boverkets regler för byggande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta bygglovsenheten i Kumla
Telefon, kontaktcenter: 0582-68 50 00
E-post: drift.serviceforvaltningen@hallsberg.se
Telefontider
Måndag till fredag klockan 13.00 - 14.30
Ha dina uppgifter redo när du ringer
När du ringer behöver du uppge namn, telefonnummer, e-post, fastighetsbeteckning och vad ditt ärende gäller. Handläggaren tar fram underlag och förbereder sig innan hen ringer upp dig.
Hallsbergs kommun och Kumla kommun samarbetar inom bygg- och miljöområdet. Personalen arbetar i Kumla.
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.