Anmäla en byggåtgärd - så ser processen ut
Se hur det går till när du anmäler en byggåtgärd, till exempel ett attefallshus eller en takkupa.
Skicka in din anmälan
Du anmäler din byggåtgärd i en e-tjänst. Du ska också skicka med vissa handlingar i din anmälan.
Anmäl en byggåtgärd i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan också anmäla med en blankett du skickar med posten. Adressen står på blanketten.
När kommunen har fått din anmälan händer följande:
- Din anmälan registreras och du får ett mottagningsbevis.
- Ärenden delas ut till handläggarna två gånger i veckan. Handläggaren som får ditt ärende blir din kontaktperson.
- Handläggaren gör en första granskning av ditt ärende. Om något saknas blir du kontaktad.
När alla handlingar i ditt ärende är kompletta ska du få ett beslut inom 4 veckor.
Startbesked
När du får ditt beslut om startbesked får du börja med din åtgärd. Om du börjar innan du fått startbeskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift. Du kan också behöva återställa det du har byggt eller installerat.
Du kan behöva komplettera ditt ärende för att få startbesked. Du skickar in kompletteringarna i en e-tjänst.
När arbetet är färdigt
När byggnationen eller installationen är klar ska du skicka in kontrollplanen. Den ska vara signerad och daterad.
Slutbesked
Du måste få ett slutbesked för att du ska få börja använda det du byggt eller installerat. Du ansöker om slutbesked i en e-tjänst.
Ansök om slutbesked i e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du börjar använda det du byggt eller installerat innan du fått slutbeskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift.
Kontakta bygglovsenheten i Kumla
Telefon, servicecenter: 019-58 80 00
E-post: bygglovsenheten@kumla.se
Hallsbergs kommun och Kumla kommun samarbetar inom bygg- och miljöområdet. Personalen arbetar i Kumla.
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.