Kommunstyrelsen
Om kommunstyrelsen
Antal ledamöter: 15
Antal anställda: 44
Ordförande: Magnus Andersson.
Förvaltningschef: Lena Fagerlund
Ansvarsområden
- Har ett helhetsansvar för kommunens verksamheter, dess utveckling och ekonomiska ställning.
- Leder och samordnar förvaltningen av kommunens angelägenheter och har uppsikt över övriga nämnders verksamhet.
- Ansvarar för administration, personal, ekonomi, samhällsplanering, näringslivsfrågor, kommunikation och säkerhet.
Årets verksamhet
Projektet införande av nytt ekonomisystem, Raindance, avslutades under våren. Fortsatt arbete med det nya ekonomisystemet syftar bland annat till att förbättra ekonomiprocesser och minska sårbarhet, öka kvalitet och analysförmåga i samband med uppföljning och prognos.
Verksamhetsutveckling med fokus på digitalisering fortsätter. Hallsbergs kommun har anslutit till SKR:s Handslag för digitalisering. Handslaget handlar om att kommuner och SKR-koncernen går samman om konkreta digitaliseringsinitiativ för välfärdsutveckling. Kommunen samarbetar i första hand med kommuner i Sydnärke i genomförandet av initiativen Säker digital kommunikation i socialtjänsten samt Digital post. Under året har implementeringen av digitala anställningsavtal slutförts. Projektet har genomförts i samarbete med Sydnärkes Lönenämnd och kommuner.
Det cyberangrepp som Kumla kommun utsattes för fick även konsekvenser för Hallsbergs kommun på grund av samarbeten kring vissa systemlösningar. Kommunerna inom Sydnärkes IT-förvaltning bildade en gemensam stab med syfte att analysera risker och säkerställa information och verksamhet. Omfattande arbete vidtogs för att upprätthålla löneadministration och slutligen genomföra utbetalning av lön under november och december månad.
Pågående arbete med friskfaktorer är ett partsgemensamt framtaget material som ska bidra till en bättre arbetsmiljö genom att stärka åtta friskfaktorer. Att arbeta med friskfaktorer är en metod för att satsa på redan anställda medarbetare och genom det stärka kompetensförsörjningen.
Hallsberg är ett viktigt järnvägs- och logistiknav vilket påvisas av en fortsatt positiv utveckling och efterfrågan för att etablera och investera i Hallsbergs kommun.
Beredskapsarbetet har fortsatt att utvecklas, bland annat har planering för uppbyggnad och investering av reservkraft genomförts inom kommunens verksamheter. Hallsbergs kommun deltar i ett projekt från Livsmedelsverket där man beviljats medel för offentlig måltidsverksamhet och dricksvattenförsörjning. Hemvärnsövning har genomförts under vecka 38 och 40 i samverkan med Militärregion väst.
Klimatanpassningsåtgärder pågår uppströms Hallsberg och i Östansjö. Byggnation av den första åtgärden med meandring i Östansjö blev klar i oktober 2024. I Hallsberg pågår dikesrensning av Storån som beräknas vara klar i februari 2025. Framtagande av en ny datamodellering av Hallsberg pågår för att få fram tillförlitliga beräknade hösta vattenflöden i hela Hallsberg. Underlaget kommer ligga till grund för samhällsplanering och underlag för prioritering i översiktsplanen samt hantering av försäkringsärende vid översvämningar. De tidigare modelleringar har visat sig ha stora brister som gör att höjderna inte kan tillämpas.
Järnvägsanläggningen för etapp Hallsberg-Stenkumla är upphandlad och entreprenör är utsedd. Enligt nuvarande tidsplan kommer byggnation starta våren 2025. Trafikverket har slutfört byggnationen av nya överföringsledningar för vatten och avlopp mellan Hallsberg-Östansjö. De gamla ledningarna är tagna ur drift och en ny ledningsrätt håller på att bildas.
Ekonomi
Verksamhet | Bokslut 2023 | Bokslut 2024 | Budget 2024 | Avvikelse |
---|---|---|---|---|
Kommunstyrelsen | -6 489 | -6 826 | -6 964 | 138 |
Kommundirektör | -6 288 | -6 378 | -8 438 | 2 060 |
Administrativa avdelningen | -6 331 | -6 362 | -7 055 | 693 |
Näringslivs- och säkerhetsavdelningen | -1 939 | -2 022 | -2 399 | 377 |
Ekonomiavdelningen | -10 624 | -11 259 | -11 116 | -143 |
HR-avdelningen | -7 000 | -7 537 | -7 664 | 127 |
Samhällsbyggnads-avdelningen | -5 762 | -5 334 | -4 787 | -547 |
Planeringsreserv | 0 | 0 | -9 428 | 9 428 |
Totalt | -44 433 | -45 718 | -57 851 | 12 133 |
Kommentarer till resultatet
Kommunstyrelsen visar ett överskott på 12,1 miljoner kronor varav 9,4 miljoner kronor består av kvarvarande medel i planeringsreserven.
Avdelningarna redovisar ett överskott på totalt 2,7 miljoner kronor. Det största överskottet finns inom kommundirektören där 0,9 miljoner kronor beror på kvarvarande medel i löneökningsutrymmet.
Verksamhet | Bokslut 2023 | Bokslut 2024 | Budget 2024 | Avvikelse |
---|---|---|---|---|
Sydnärkes Utbildningsförbund | -110 328 | -119 302 | -109 239 | -10 063 |
SFI | -4 287 | -4 650 | -4 484 | -166 |
Nerikes Brandkår | -13 688 | -14 981 | -14 370 | -611 |
Lönenämnd | -3 384 | -3 948 | -3 593 | -355 |
IT-nämnd | -14 697 | -15 140 | -14 761 | -379 |
Gemensamt arkiv | -442 | -483 | -455 | -28 |
Färdtjänstresor med mera | -6 521 | -7 055 | -6 646 | -409 |
Kollektivtrafik | -155 | -156 | -210 | 54 |
Företagshälsovård | -1 232 | -1 552 | -1 319 | -233 |
Medlemsavgifter | -1 406 | -752 | -1 365 | 613 |
Övrigt, inkl indexutrymme | -524 | -993 | -2 623 | 1 630 |
Totalt | -156 664 | -169 013 | -159 065 | -9 948 |
Kommentarer till resultatet
Sydnärkes Utbildningsförbund redovisar ett underskott på 37,5 miljoner kronor. Hallsbergs kommuns andel av underskottet uppgår till 19,4 miljoner kronor. En uppbokning för underskott i bokslut 2023 på 9,6 miljoner kronor nyttjas för att täcka underskottet.
Nerikes Brandkårs underskott har uppkommit då pensionskostnaderna blivit högre än tidigare bedömningar. Kommunerna täcker dessa kostnader för Nerikes Brandkår.
Lönenämndens underskott beror på höga personalkostnader beroende främst på en högre förändrad semesterlöneskuld än förväntat. Även licenskostnaderna är högre än budgeterat.
Underskottet för IT-nämnden beror främst på att kostnaderna för datakommunikationen och licenser och serviceavtal blivit högre än tidigare bedömningar visat. Underskottet minskades något då flera vakanser förekom under våren.
Prognosen för färdtjänstresor mm har under året pekat på ett underskott på cirka 800 000 kronor. Underskottet vid årets slut blev något lägre än bedömningen.
Antalet timmar inom företagshälsovården har ökat. Inför 2025 har budgetutrymmet ökats.
Medlemsavgifter och indexutrymmet har inte nyttjats under året och redovisar därför ett överskott.
Verksamhetsmått | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Försäljning av småhustomter | 35 | 24 | 16 | 5 | 9 |
Antal antagna detaljplaner | 0 | 3 | 5 | 3 | 0 |
Antal producerade nybyggnadskartor | 44 | 40 | 18 | 18 | 22 |
Antal hussättningar | 18 | 10 | 32 | 12 | 12 |
Antal levererade grundkartor | 3 | 4 | 4 | 0 | 0 |
Antal digitaliserade detaljplaner | 0 | 0 | 35 | 45 | 0 |
Antal leverantörsfakturor | 35 290 | 34 064 | 39 533 | 37 353 | 40 290 |
Antal kundfakturor | 56 489 | 56 512 | 60 059 | 59 967 | 64 490 |
varav taxe- och avgiftsnämnden | 39 202 | 39 499 | 41 185 | 42 555 | 43 471 |
Antal inkomna motioner | 1 | 1 | 5 | 5 | 19 |
Antal inkomna förslag från kommuninvånare | 26 | 22 | 16 | 38 | 13 |