Drift- och servicenämnden
Om nämnden
Antal ledamöter: 11
Antal anställda: 155
Ordförande: Gösta Hedlund
Förvaltningschef: Magnus Ribbing
Ansvarsområden
- Vatten- och avloppsförsörjning
- Vägar och trafiksäkerhet
- Parker, natur- och grönområden
- Förvaltning av kommunens fastigheter
- Bygglov
- Bostadsanpassning
- Måltids- och lokalvårdsverksamhet
- Tillsyn inom miljö och livsmedel samt tobaks- och alkoholtillstånd
Årets verksamhet
Drift- och serviceförvaltningen har i år, likt 2023, märkt av kostnadsökningar inom områden som direkt påverkar förvaltningens verksamhetsområden. Därav har verksamheten behövt anpassa arbetet efter förutsättningarna. Fokus har lagts på att hålla en kvalitet som kan accepteras av kommunens invånare. De effektiviseringar och besparingar som genomförts har bidragit positivt till det ekonomiska utfallet i bokslutet.
Den nya upphandlingen av mattransporter som startade i september gav en besparing. Genom att ständigt leta efter möjligheter att minska elförbrukningen har verksamheten uppnått positiva resultat. Årets matsvinnsresultat var lägre än föregående år. En åtgärd för att minska matavfallet ytterligare var att man i kommunens grundskolor tog bort säcken för matavfall på fredagarna under höstterminen.
I augusti 2023 drabbades centrala delar av Hallsberg och Östansjö av översvämningar efter flera dagars ihållande regn. Återställningen av skolområdet i Östansjö har tagit lång tid och har slutförts först under detta år.
Arbetet med att färdigställa underhållsplanen för fastighetsbeståndet har löpt på enligt plan. Fram till årsskiftet är bedömningen att cirka 70 procent av underhållsplanen är färdigställd. Den förväntas bli helt klar under 2025.
Bygglovsenheten märker fortsatt av lågkonjunkturen, även om ansökningar om lov har ökat jämfört med 2022 och 2023. Under året inkom 137 lovansökningar, 2023 var antalet lovansökningar 83 och 2022 kom det in 103 ansökningar. Av årets ansökningar är det bara 9 av loven som gäller nybyggnad av en- och tvåbostadshus.
Under hösten 2023 började Trafikverket arbetet med de nya vatten- och avloppsledningarna mellan Hallsberg och Östansjö. En flytt av ledningarna krävdes då de gamla ledningarna låg där den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Hallsberg och Stenkumla ska byggas. Arbetet med överföringsledningen har färdigställts och ledningarna har tagits i bruk.
Arbetet med Kävesta VA-verksamhetsområde fortgår men har försenats. Arbetet med kommunalt VA i Tisarstrand avslutades i början av sommaren. Det har därefter varit ett omfattande arbete med provtagning av vattnet innan påkoppling kunnat ske. Under slutet av året har även Åholmen färdigställts och inkoppling kommer ske successivt.
Det har genomförts en översyn av VA-taxan och en ny taxa med höjda avgifter för 2025 har beslutats i kommunfullmäktige. Stora kapitalkostnader har tillkommit i och med nya exploateringsområden under året, och med nya verksamhetsområden ökar även behovet av personal för drift av anläggningen. Taxan behöver ses över årligen.
Ekonomi - Skattekollektivet
Verksamhet | Bokslut 2023 | Bokslut 2024 | Budget 2024 | Avvikelse |
---|---|---|---|---|
Nämnd- och styrelseverksamhet | -372 | -302 | -400 | 98 |
Förvaltningschef | -2 495 | -2 570 | -2 404 | -166 |
Fordonsverkstad | 91 | 399 | -252 | 651 |
Fordonsförvaltare | 161 | 512 | 0 | 512 |
Teknisk chef | -3 242 | -4 214 | -4 420 | 206 |
Gatuingenjör | -6 155 | -7 240 | -7 111 | -129 |
Trafikhandläggare | -458 | -239 | -650 | 411 |
Fastighet | 1 | -1 162 | 0 | -1 162 |
Bostadsbolaget | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bostadsanpassning | -2 610 | -2 966 | -2 276 | -690 |
Lokalvård | -93 | 387 | 0 | 387 |
Måltid | 226 | 1 010 | 0 | 1 010 |
Miljö | -2 629 | -2 595 | -1 500 | -1 095 |
Bygglov | -619 | -1 596 | -967 | -629 |
Alkohol-, tobak- och läkemedelstillsyn | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gata/Park | -18 021 | -16 875 | -15 842 | -1 033 |
Totalt | -36 215 | -37 452 | -35 822 | -1 630 |
Kommentarer till resultatet
Drift- och servicenämnden redovisade ett underskott på 1,6 miljoner kronor.
En stor del av underskottet på fastighetsavdelningen beror främst på ökade driftkostnader för framför allt el och fjärrvärme. Även ökade kapitalkostnader och ökade kostnader för snö- och halkbekämpning påverkade resultatet negativt.
En rad åtgärder har vidtagits under året. Bland annat har avdelningen gjort omprioriteringar av de projekt som var planerade. Fastighetsavdelningen har även vakanshållit vissa tjänster.
Bostadsanpassningen har något lägre lönekostnader under året, men på grund av ovanligt många uppdrag under senare delen av året ökade kostnaderna för anpassning vilket gör att verksamheten redovisar underskott.
Inom måltidsverksamheten har livsmedelskostnaderna minskat trots ökade livsmedelspriser. Detta bland annat på grund av arbete med att utveckla menyer samt minskat matsvinn.
Miljö-, hälsoskydd- och livsmedelstillsyn samt bygglov visar sammantaget ett underskott. En del av underskottet avser höjning av avgifter i samverkansavtalet med Kumla.
Inom verksamheten gata/park består underskottet av högre kostnader än budgeterat för gator och vägar gemensamt, vinter- och barmarksrenhållning samt grönytor.
Kostnader för lakvatten uppgick till 558 000 kronor som tas ur fonden. Efter regleringen uppgår fonden till 8,5 miljoner kronor
Ekonomi – avgiftskollektivet
VA-verksamheten har under året haft ökade kapitalkostnader. Kvar i fonden vid årets utgång är 3,4 miljoner kronor.