Noter

Not 1 – Redovisningsprinciper

Den kommunala redovisningen regleras av kommunallagens kapitel 11, Ekonomisk förvaltning, och av den nya kommunala bokförings- och redovisningslagen. Därutöver lämnar Rådet för kommunal redovisning (RKR) rekommendationer för kommunsektorns redovisning. Hallsbergs kommun följer den kommunala bokförings- och redovisningslagen, och tillämpar med få undantag rekommendationerna från RKR.

Anläggningstillgångarnas värde i balansräkningen 2024 motsvarade anskaffningsvärdet efter avdrag för eventuella investeringsbidrag och planenliga avskrivningar.

Kommunen värderar tillgångar och skulder i balansräkningen utifrån kravet på en rättvisande resultaträkning. Med rättvisande menas bland annat att värderingen är konsekvent över tid och att enskilda år är jämförbara. I redovisningssammanhang betraktas därför verksamheten som om den ska fortsätta i all oändlighet (fortlevnadsprincipen). Det är samtidigt komplicerat att värdera kommunala tillgångar. De är ofta av så kallad allmännyttig karaktär och saknar marknadsvärden. Tillsammans med balansräkningens resultatutredande roll innebär det att kommunen behöver ha en restriktiv hållning vid värdering av balansräkningens poster (försiktighetsprincipen).

Anläggningstillgångar som maskiner och inventarier aktiveras i möjligaste mån månaden efter inköp. Att aktivera en tillgång betyder att redovisa den som en tillgång och påbörja avskrivningen. Vid större projekt, som till exempel byggnationer, aktiveras tillgången som pågående varje månad. Efter att byggnationen är klar tillämpar kommunen komponentavskrivning. När det gäller anskaffning av maskiner, inventarier och liknande av mindre värde har kommunen oftast tillämpat beloppsgränsen ett halvt prisbasbelopp. Anskaffningar till högre belopp och med en varaktighet på mer än tre år redovisas som investering.

Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar gör kommunen huvudsakligen linjärt för den bedömda nyttjandetiden, baserat på anskaffningsvärdet.

Kommunen följer RKR:s rekommendationer och inför komponent­avskrivning successivt. Alla förskolor, skolor och de flesta fastigheter är komponentavskrivna. Det gäller även vatten, avlopp, gator och vägar. Kommunen införde generell komponentavskrivning 2017 för nya investeringar.

Leasingavtal redovisas som operationell eller finansiell leasing. Leasingavgiften fördelas linjärt över leasingperioden. Kommunen redovisar leasing och hyra av fast och lös egendom i enlighet med RKR 5.

Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation för redovisning av särskild löneskatt. Det innebär att löneskatten periodiseras på samma vis som pensioner. Löneskatt på intjänade pensioner och utbetalda pensioner belastar årets resultat.

För periodisering av skatteintäkter använder kommunen Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) decemberprognos.

Personalens löner redovisas enligt kontantprincipen. Timanställdas lön, övertidsersättning och OB-tillägg som avser december men utbetalas i januari periodiseras för att kostnaden ska belasta rätt period. Förändring av semesterlöneskulden inklusive personalomkostnadspålägg kostnads- och skuldbokförs i december.

VA-lagen säger att VA-verksamhetens intäkter, kostnader, resultat och ställning ska särredovisas. Redovisningen finns därför i en separat bilaga.

Över- och underskott för verksamheter med särskilda avgiftskollektiv ska redovisas som skuld respektive fordran till avgiftskollektivet. Överskotten för VA-verksamheten bokförs därför som en kortfristig skuld till avgiftskollektivet.
Övriga avsättningar
Avsättning är en skuld som är oviss vad gäller förfallotidpunkt och/eller belopp. Avsättningar för lakvattenrening vid Vissberga deponi har tagits upp till det belopp som kommunen bedömer krävs för att reglera förpliktelsen på balansdagen. I bokslutet 2024 gjordes ingen ny avsättning, men 558 tusen kronor togs i anspråk. Avsättningarna för lakvattenrening uppgår på balansdagen totalt till 8,5 miljoner kronor.

Under 2024 har Inget lakvatten släppts till recipient utan det obehandlade lakvattnet har letts till Hallsbergs avloppsreningsverk för att behandlas. Total mängd lakvatten under 2024 uppgick till 19 314 kubikmeter (14 290 kubikmeter för 2023). Med målsättning att minska mängden lakvatten och helt undvika att leda något lakvatten till Hallsbergs avloppsreningsverk har VAP VA-Projekt AB utfört en översiktlig utredning. Även om fler utredningar kommer att behövas liksom myndigheters bedömningar så kan det vara möjligt att minska de årliga lakvattenmängderna genom en förbättrad täckning samtidigt som ytavrinnande och icke kontaminerat dagvatten kan ledas direkt till Pryskebäcken. Kommunen har beviljats ett LOVA-bidrag som bedöms kunna nyttjas för att genomföra vissa av kommande utredningar. Diskussioner om detta pågår med Länsstyrelsen.

Kommunen har inte gjort någon årlig nuvärdesberäkning för övriga avsättningar och följer därigenom inte RKR:s rekommendation 10.2 Avsättningar och ansvarsförbindelser och ianspråktaganden.

Enligt den kommunala redovisningslagen ska årsredovisningen innehålla sammanställda räkenskaper som ger en helhetsbild av kommunens ekonomi och åtaganden. En del av kommunens verksamhet bedrivs i andra former än via kommunala nämnder, till exempel i bolag, förbund och stiftelser.

De sammanställda räkenskaperna för kommunkoncernen upprättas enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Metoden innebär att kommunens bokförda värden på aktier, andelar och grundfondskapital i dotterbolagen elimineras mot dotterbolagens egna kapital vid förvärvstillfället. Proportionell konsolidering innebär att endast den ägda andelen av dotterbolagens räkenskapsposter tas med i sammanställningen.

Inom koncernen förekommer omfattande transaktioner mellan bolagen. Alla transaktioner av väsentlig betydelse mellan bolagen elimineras i den sammanställda redovisningen. Inga förvärvade övervärden eller undervärden fanns i koncernen.

I de sammanställda räkenskaperna ingår bolag, stiftelser och kommunalförbund där kommunen har ett väsentligt inflytande genom minst 20 procent av rösterna. Nerikes Brandkår ingår trots att kommunens andel endast är 7,5 procent. Verksamheten bedrivs som ett kommunalförbund och kommunen anses ha ett väsentligt inflytande.

De sammanställda räkenskaperna bygger på reviderade uppgifter från de enheter som ingår.

Kommunen har inte utvärderat om koncernföretagens redovisningsprinciper avviker från kommunens principer, och därmed gjordes heller inga justeringar för eventuella avvikelser. Det är endast för Hallbo som det skulle kunna vara aktuellt. Sydnärkes Utbildningsförbund, Nerikes Brandkår och Sydnärkes kommunalförbund drivs som kommunalförbund. Hallsbergs Bostads AB, HBAB, drivs på uppdrag av Hallsbergs kommun och följer den kommunala redovisningslagen.

Noter till resultaträkningen

Belopp i miljoner kronor.

Not 2: Verksamhetens intäkter

 Kommunen 2024Kommunen 2023Koncernen 2024Koncernen 2023

Försäljningsintäkter

39

33

63

61

Taxor och avgifter

79

73

79

94

Hyror och arrenden

27

26

76

46

Bidrag och kostnadsersättningar från staten

110

117

163

183

Försäljning av verksamhet och konsulttjänster

56

50

117

103

Intäkter från exploateringsverksamhet och tomträtter

2

28

2

28

Försäljning anläggningstillgångar

1

0

1

1

Övriga verksamhetsintäkter

2

0

11

15

Jämförelsestörande intäkter

0

0

15

0

Summa

316

327

528

531

Not 3: Verksamhetens kostnader

 Kommunen 2024Kommunen 2023Koncernen 2024Koncernen 2023

Personalkostnader exklusive pensionskostnader

-760

-739

-881

-870

Pensionskostnader

-106

-87

-128

-103

Lämnade bidrag och transfereringar

-9

-10

-20

-24

Inköp av anläggnings- och underhållsmaterial

-34

-25

-48

-42

Bränsle, energi och vatten

-256

-245

-260

-289

Köp av verksamhet

-35

-33

-90

-40

Lokal- och markhyror samt övriga fastighetskostnader

-49

-48

-59

-54

Förbrukningsinventarier och material

-33

-29

-40

-30

Relisationsförluster och utrangeringar

0

0

0

0

Finasiell leasing

-1

0

-11

0

Skattekostnader

0

0

0

0

Övriga verksamhetskostnader

-122

-131

-68

-73

Summa

-1 405

-1 347

-1 605

-1 525

Sammanlagd kostnad räkenskapsrevision

0,14

0,12

0

0

Not 4: Av- och nedskrivningar


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Planenliga avskrivningar på materiella anläggningstillgångar

-41

-38

-74

-62

Planenliga avskrivningar finansiell leasing

-17

-15

-3

-8

Nedskrivning

0

0

0

0

Övriga nedskrivningar

0

0

0

0

Summa

-58

-53

-77

-70

Not 5: Skatteintäkter


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Preliminära kommunalskatt

820

781

820

781

Preliminär slutavräkning innevarande år

3

13

3

13

Slutavräkningsdifferens föregående år

-4

4

-4

4

Summa

819

798

819

798

Not 6: Generella statsbidrag och utjämning


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Inkomstutjämning

239

239

239

239
Kostnadsutjämning

27

22

27

22
Regleringsbidrag / avgift

50

38

50

38
LSS-utjämningsavgift/bidrag

-10

-8

-10

-8
Kommunal fastighetsavgift

47

41

47

41

Övriga generella bidrag från staten

0

0

0

0
Summa

354

332

354

332

Not 7: Finansiella intäkter


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Ränteintäkter

1

0

10

17

Ränteintäkter på banktillgodohavande

2

3

2

0

Ränteintäkter och inkassoavgift kundfordringar

0

0

0

2

Borgensavgifter

2

2

1

0

Realisationsvinst finansiella anläggningstillgångar

0

0

0

0

Övriga finansiella intäkter

0

0

0

0

Summa

5

6

13

19

Not 8: Finansiella kostnader


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Räntekostnader långfristiga lån

-4

-3

-20

-18

Ränta på finansiell leasing

-10

-8

-8

-8

Räntedel på leasingskuld inventarier

0

0

0

0

Ränta på pensionsavsättning

-9

-7

-10

-7

Räntekostnader för leverantörsfakturor

0

0

0

0

Övriga finansiella kostnader

0

2

0

-1

Summa

-24

-16

-39

-34

Noter till balansräkningen

Belopp i miljoner kronor.

Not 9: Materiella anläggningstillgångar

Mark, byggnader och tekniska anläggningar


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Ingående bokfört värde

1 272

977

1 932

1 479

Investeringar

122

112

199

127

Investering, finansiell leasing

8

231

-183

231

Försäljning

0

-3

0

-3

Utrangering

-32

0

0

0

Årets avskrivningar

-32

-30

-32

-51

Årets avskrivning, finasiell leasing

-18

-15

-54

-9

Reavinst

0

0

-17

0

Omklassificeringar

0

0

35

-1

Summa

1 321

1 272

1 880

1 773

Genomsnittlig nyttandeperiod, år

28

25

0

0
Bokfört värde per fastighetskategori


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Markreserv (0 år)

49

44

49

49

Verksamhetsfastigheter (20-67 år)

399

360

930

816

Fastigheter för affärsverksamhet (20-50 år)

235

171

235

171

Publika fastigheter (33 år)

136

109

136

109

Fastigheter för annan verksamhet (20 år)

4

7

268

202

Pågående byggnadsarbeten (0 år)

89

132

124

168

Summa

912

824

1 742

1 515
Maskiner, fordon och inventarier


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Ingående bokfört värde

51

41

67

56

Nyanskaffningar

9

17

11

21

Finasiell leasing

0

1

0

0

Försäljningar

0

0

0

0

Nedskrivningar

0

0

-1

-1

Årets avskrivningar

-10

-7

-11

-10

Omklassificeringar

2

0

2

0

Summa

52

51

67

66

Genomsnittlig nyttandeperiod, år

7

7

0

0

Summa materiella anläggningstillgångar

Linjär avskrivning tillämpas de materiella anläggningstillgångarna. Ingen avskrivning av pågående investeringar. Inom parentes anges de huvudsakliga avskrivningstiderna för respektive kategori.

Not 10: Finansiella anläggningstillgångar


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Andelar i HBAB

10

10

0

0

Andelar i Kommuninvest Ekonomisk förening och Vätternvatten AB

9

8

9

8

Bostadsrätter

0

0

0

0

Grundfondskapital Hallbo

24

24

0

0

Eliminering koncern

0

0

0

0

Övriga finansiella anläggningstillgångar

0

0

1

0

Summa

43

41

10

8
Not 11: Förråd, lager och exploateringsfastigheter


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Förråd och lager

0

0

0

0

Exploateringsfastigheter

12

6

12

6

Summa

12

6

12

6

Not 12: Fordringar


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Kundfordringar30293339
Statsbidragsfordringar0000
Skattefordringar1164
Moms791012
Kommunalskattefordringar036038
Kommunal fastighetsavgift4638463
Övriga kortfristiga placeringar00347
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter52314548
Övriga kortfristiga fordringar55470
Summa141148144176
Not 13: Kassa och bank


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Bank8053363374
Summa8053363374
Not 14: Eget kapital


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Ingående balans eget kapital

508

463

704

659

varav justering eget kapital

0

0

-6

-6

Årets resultat

6

46

-7

43

varav resultatreserv

0

0

0

0

varav resultatutjämningsreserv

63

60

0

0

Summa

515

508

691

697

Not 15: Avsättningar för pensioner

Specifikation - Avsatt till pensioner


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Pensionsbehållning OPF-KL

4

0

4

4

Förmånsbestämd ålderspension

96

73

105

75

PA-KL och äldre avtal

12

11

12

11

Pension till efterlevande

1

1

1

1

Summa pensioner

113

85

122

91

Löneskatt

27

21

28

23

Summa avsatt till pensioner

140

106

149

114
Antal visstidsförordnaden


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Politiker

22

22

0

0

Avsatt till pensioner


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Ingående avsättning exkl löneskatt

88

71

96

76

Nyintjänad förmånsbestämd ålderspension

18

11

18

11

Ränte- och basbeloppsuppräkningar

9

7

10

7

Pension till efterlevande

0

0

0

0

Övrigt

0

0

0

0

Pensionsutbetalningar

-4

-3

-4

-3

Ändrat livslängdsåtagande RIPS

0

0

0

0

Intjänad PA-KL

2

0

-2

0

Nya efterlevnadspensioner

0

0

3

0

Utgående avsättning

113

86

121

91

Förändring av löneskatt

27

21

28

23

Summa

140

106

148

114

Aktualiseringsgrad

96 %

96 %

0 %

0 %
Not 16: Andra avsättningar


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Lakvattenrening

0

0

0

0

Ingående balans

9

9

9

0

Avsättningar under året

0

0

2

0

Ianspråktaget belopp under året

-1

0

-1

0

Outnyttjat belopp som återförts

0

0

0

0

Utgående balans

9

9

10

9

Avsättning uppskjuten skatt

0

0

2

2

Summa

8

9

10

11

Not 17: Långfristiga skulder


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Långfristiga lån

239

174

865

880

Långfristig leasingskuld

422

459

234

273

Förinbetalda anslutningsavgifter

55

36

55

36

Investeringsbidrag

2

1

2

1

Övriga långfristiga skulder

0

1

0

1

Summa

718

672

1 156

1 191
Not 18: Kortfristiga skulder


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Leverantörsskulder

72

79

90

90

Moms

1

10

1

2

Personalens skatter och avgifter

25

25

34

30

Upplupna kostnader/förutbet int

135

118

98

150

Övrigt

34

46

247

151

Summa

268

277

469

423

Not 19: Ansvarsförbindelser

Pensionsförpliktelser


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Ingående ansvarsförbindelser

231

232

263

259

Nyintjänad pension

0

0

0

0

Årets pensionsutbetalningar

-20

-18

-22

-18

Ränte- och basbeloppsuppräkningar

19

20

22

22

Aktualisering

0

0

0

0

Ändringar av försäkringstekniska grunder

0

0

0

0

Övrig post

2

-3

3

-2

Övriga ansvarsförbindelser

0

0

0

0

Summa ansvarsförbindelse exklusive löneskatt

232

231

265

261

Löneskatt 24,26 %

56

56

62

63

Övriga pensionsförpliktelser inklusive löneskatt

0

0

0

0

Summa ansvarsförbindelser

288

287

328

324

Aktualiseringsgrad

96 %

96 %

0 %

0 %

Borgensåtaganden


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Kommunägda företag

 

 

 


Hallbo

366

366

0

0

Sydnärkes Utbildningsförbund

94

93

0

0

Hallsberg Bostads AB

273

296

0

0

Sydnärkes Kommunalförbund

33

34

0

0

Delsumma

766

789

0

0

Intressebolag

 

 

 


Vätternvatten

14

11

14

11

Delsumma

14

11

14

11

Bostadsrättsföreningar

 

 

 

Brf Transtenen

0

34

0

34

Brf Terassen

31

32

31

32

Delsumma

31

65

31

65

Summa borgensåtaganden

811

865

45

76

Operationell leasing

8

8

8

8

Summa övriga ansvarsförbindelser

819

873

53

84

Leasing fast egendom, operationell leasing

Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Inom 1 år
1143
Senare än 1 år men inom 5 år1144
Senare än 5 år0000
Summa1197
Varav kommunkoncerninterna operationella leasingavtal
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Inom 1 år
0000
Senare än 1 år men inom 5 år0000
Senare än 5 år0000

Leasing fast egendom, finansiell leasing


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Totala minimileaseavgifter553601337386
Framtida finansiella kostnader-131-142-103-113
Summa422459233273

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Inom 1 år

13

14

7

8

Senare än 1 år men inom 5 år

56

58

30

34

Senare än 5 år

353

387

197

231

Summa

422

459

233

273

Leasingavgifter lös egendom, operationell leasing

Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Inom 1 år

0465

Senare än 1 år men inom 5 år

1343

Senare än 5 år

0000

Summa

17108

Leasing lös egendom, finansiella leasingavtal


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Totala minimileaseavgifter

1

1

0

0

Framtida finansiella kostnader

-1

0

0

0

Summa

0

1

0

0

Icke uppsägningsbara operationella leasingavtal överstigande 1 år

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Inom 1 år3300
Senare än 1 år men inom 5 år2200
Senare än 5 år0000
Summa4500

Borgen för kommunens egna lån hos Kommuninvest i Sverige AB

Hallsbergs kommun har i maj 1993 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 288 kommuner som per 2018‑12‑31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser.

Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.

Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Hallsberg kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse kan noteras att per 2024-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 601 095 707 587 kronor och totala tillgångar till 603 916 952 803 kronor.

Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 1 096 201 620 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 1 102 469 743 kronor.

Noter till kassaflödesanalysen

Belopp i miljoner kronor.

Not 20: Övriga ej likviditetspåverkande poster


Kommunen 2024

Kommunen 2023

Koncernen 2024

Koncernen 2023

Övriga poster1000
Summa1000

Mer om Hallsbergs kommun