Viktiga förhållanden för resultat och ekonomisk ställning
Innehåll på sidan
Kommunernas preliminära resultat 2024 enligt SKR
Kommunsektorns samlade preliminära resultat för 2024 uppgår till 6,1 miljarder kronor där resultatet var 15,7 miljarder kronor för kommunerna och -9,7 miljarder kronor för regionerna. Resultatet är svagt men det är starkare än förväntat. Av Sveriges 290 kommuner redovisade 104 kommuner negativa resultat och av de 21 regionerna var det 15 som inte nådde en ekonomi i balans. Det är färre än väntat men är ändå det högsta antalet kommuner med underskott sedan år 2003.
Förklaring till att resultatet blev bättre än förväntat är ett starkare finansnetto än prognostiserat. Intäkterna ökade med 10 miljarder samtidigt som kostnaderna blev 2 miljarder högre. Det högre resultatet än förväntat beror till stor del på lägre kostnader på grund av lägre volym eller olika typer av åtgärder.
BNP-tillväxten för omvärlden har reviderats ned, särskilt i euroområdet. Fortsatt höga energipriser jämfört med före Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina samt en trög tysk fordonsindustri påverkar utvecklingen. Eftersom Sverige är en liten och öppen ekonomi påverkas vi i hög grad av den globala ekonomin.
Skatteintäkter och generella stadsbidrag
Skatteintäkterna finansierar cirka 55 procent av kommunens kostnader. Om man lägger till generella statsbidrag och utjämningsbidrag blir finansieringsgraden 78 procent. Övriga kostnader finansieras genom verksamhetsintäkter, taxor och avgifter.
Arbetsmarknad
Arbetsförmedlingen redovisar i sin rapport Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2024, läget och utvecklingen på den svenska arbetsmarknaden.
Lågkonjunkturen fortsätter att prägla den svenska ekonomin. Återhämtningen på arbetsmarknaden bedöms bli utdragen, även om arbetsgivarna ser något ljusare på framtiden.
Antalet inskrivna arbetslösa bedöms vara högre under hela prognosperioden fram till och med 2026 jämfört med före lågkonjunkturen. Trots det svaga konjunkturläget upplever många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera efterfrågad kompetens. Under 2024 har den ekonomiska tillväxten utvecklats svagt och lågkonjunkturen fortsätter att prägla den svenska ekonomin. Antalet inskrivna arbetslösa har fortsatt att öka under hösten och återhämtningen på arbetsmarknaden bedöms bli utdragen.
Försiktigt positiva arbetsgivare
Trots att indikatorer som varsel och lediga platser ännu inte visar tecken på en nära förestående vändning är arbetsgivarna försiktigt positiva angående efterfrågan inför det närmaste året. Tillväxten väntas ta fart i takt med hushållens ökande konsumtionsutrymme under 2025, vilket väntas leda till en tilltagande efterfrågan på arbetskraft. Arbetsförmedlingen bedömer att arbetslösheten slutar att öka under första halvåret 2025 för att därefter minska gradvis i takt med att konjunkturen stärks.
Under december 2024 var 6,3 procent inskrivna som arbetslösa i Hallsberg, vilket var 0,1 procentenhet högre än motsvarande period förra året. Motsvarande andel i Örebro län var 7,1 procent 2024 och 6,8 procent 2023. För riket som helhet var motsvarande andel 7,1 procent 2024 och 6,6 procent 2023.
Av alla inskrivna arbetssökande i Hallsberg deltog 50,3 procent i insatser och program för arbetssökande. Något fler kvinnor än män deltog.
Bostadsmarknad
Boverkets bedömning är att det har påbörjats cirka 31 000 bostäder 2024, varav nästan 29 000 genom nybyggnad och 2 000 genom ombyggnader. År 2025 förväntas det att byggandet vänder uppåt något och prognosen är att det påbörjas byggnation av cirka 35 000 bostäder, varav nästan 33 000 genom nybyggnad.
År 2025 förväntas förutsättningarna för bostadsbyggandet förbättras. Bostadsmarknaden kommer dock fortsatt vara påverkad av att hushållens köpkraft inte blir helt återställd under 2025 och av fortsatt höga byggkostnader för byggaktörerna.
Förväntningarna är att de rörliga bolåneräntorna sjunker i takt med att styrräntan sänks. Utifrån prognosen att styrräntan hamnar på cirka 2 procent förväntar sig marknadsaktörerna att bolåneräntorna under 2025 landar på strax över 3 procent.
För Hallsbergs del kan bostadsbyggnationen delas upp i flerfamiljshus och småhustomter. Under året har en markanvisning till Hallsbergs bostadsstiftelse skett på Kyrkstigen i Sköllersta. Avsikten är att bygga 19 marklägenheter. Ytterligare markanvisning för bostadsbyggande av 54 lägenheter på kvarteret Berg i Hallsberg har tilldelats Arqly AB och ett markanvisningsavtal är upprättat.
Avseende bostadsbyggande av småhus finns det fortfarande en stor försiktighet hos både privatpersoner och företag i tomtkön. Däremot har intresset ökat något med fler förfrågningar om tomtköp.
Under 2024 har tre småhustomter sålts i Tisarstrand, fem tomter i Östansjö och en i Samsala, totalt nio tomter. Fem fastighetsköp har hävts under året då de inte uppfyller villkoren om byggnation. Vid årsskiftet fanns cirka 45 personer och företag i tomtkön.
Befolkning
Befolkningen i kommunen minskade med 112 personer, från 16 232 invånare i slutet av 2023 till 16 120 invånare i slutet av 2024. Under 2023 minskade invånarantalet med 58 personer vilket innebär att den negativa trenden fortsätter.
Födelsenettot var negativt med 13 personer, det vill säga det var 13 färre födslar än avlidna i kommunen.
Flyttnettot var negativt med 94 personer. Totalt flyttade 1 003 personer till kommunen under 2024, medan 1 097 personer flyttade från kommunen. 2023 var antalet inflyttade personer 1 016 och antalet utflyttade 1 043.
Befolkningen ökade enbart i tre av Örebro läns tolv kommuner: Örebro, Kumla och Nora. Lekebergs kommun hade samma invånarantal som föregående år. I övriga kommuner minskade befolkningen.
Under 2024 minskade folkmängden i 9 av 21 län och i 169 av landets 290 kommuner. Jämfört med 2023 är det färre, då hade 12 län och 193 kommuner en folkminskning.
Sveriges befolkning ökade under 2024 med 36 000 personer. Ökningen förklaras främst av fler invandrade än utvandrade. Det var 29 700 fler som invandrade än utvandrade och de som föddes var också 7 200 fler än de som avled. Folkökningen 2024 var större än 2023 men 2024 är ändå ett av åren med lägst procentuell folkökning under 2000-talet.
Vid slutet av 2024 var 10 587 700 personer folkbokförda i Sverige.
Förändringar i kommunens folkmängd
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Folkmängd den 31 december | 15 509 | 15 649 | 15 932 | 15 954 | 15 932 | 15 990 | 16 196 | 16 290 | 16 232 | 16 120 |
Födda | 162 | 157 | 160 | 167 | 184 | 170 | 194 | 157 | 138 | 155 |
Döda | 164 | 180 | 180 | 184 | 173 | 193 | 158 | 166 | 172 | 168 |
Netto | -2 | -23 | -20 | -17 | 11 | -23 | 36 | -9 | -34 | -13 |
Samtliga inflyttningar | 1 173 | 1 162 | 1 421 | 1 198 | 1 070 | 1 158 | 1 234 | 1 221 | 1 016 | 1 003 |
Samtliga utflyttningar | 978 | 998 | 1 122 | 1 162 | 1 108 | 1 078 | 1 075 | 1 125 | 1 043 | 1 097 |
Netto | 195 | 164 | 299 | 36 | -38 | 80 | 159 | 96 | -27 | -94 |
Justeringspost | 1 | -1 | 4 | 3 | 5 | 1 | 11 | 7 | 3 | -5 |
Förändring mellan åren | 194 | 140 | 283 | 22 | -22 | 58 | 206 | 94 | -58 | -112 |
Pensioner
Pensionsåtagandet redovisas utifrån kommunallagens intentioner enligt den så kallade blandmodellen. Det innebär att en mindre del redovisas som avsättning i balansräkningen och en större del redovisas som ansvarsförbindelse.
Kommunen har ett omfattande pensionsåtagande på 428 miljoner kronor (392 miljoner kronor 2023). De pensioner som medarbetare har intjänat fram till 1998 uppgick till 288 miljoner kronor (287 miljoner kronor 2023) och redovisas enligt rekommendationerna som en ansvarsförbindelse. Det innebär att 67 procent av pensionsförpliktelsen ligger utanför balansräkningen.
Kommunen anlitar KPA som pensionsadministratör och KPA har beräknat pensionsskulden. Aktualiseringsgraden den 31 december 2024 var 96 procent. Det var oförändrat jämfört med 2022 och 2023, och bedöms vara en relativt hög nivå.
För personer som är aktualiserade, det vill säga där alla pensionsgrundande tider är utredda, är pensionsåtagandet beräknat enligt dessa. För dem som inte är aktualiserade gör KPA en uppskattning av pensionsgrundande tid. I takt med att även dessa aktualiseras justeras ansvarsförbindelsen.
Löneskatt för de beräknade pensionsförmånerna redovisades också under avsättningar med 27,3 miljoner kronor (20,6 miljoner kronor 2023).
Pensionsförmåner redovisade som ansvarsförbindelser uppgick till 231 miljoner kronor (230 miljoner kronor 2023) exklusive löneskatt. Löneskatten var 57 miljoner kronor (56 miljoner kronor 2023).
Från januari 2023 finns ett nytt pensionsavtal som heter AKAP-KR. Det ersätter AKAP-KL, KAP-KL och PA-KFS och omfattar i princip samtliga anställda i kommuner, regioner och kommunala bolag. Det finns undantag för vissa grupper som fortsätter att tillhöra KAP-KL. Arbetstagarna tjänar in tjänstepension från den dagen de börjar arbeta tills att de går i pension.
Kommunfullmäktige beslutade 2001 om riktlinjer för pensionsförvaltning. Det finns inga medel särskilt placerade för kommunens pensionsutbetalningar (ansvarsförbindelser). Kommunen återlånar dessa till verksamheten.
| 2023 | 2024 |
---|---|---|
Avsättningar för pensioner, inklusive löneskatt, miljoner kronor | 106 | 140 |
Pensionsförpliktelser som inte har upptagits bland avsättningar, miljoner kronor | 287 | 288 |
Andel pensionsförpliktelser som inte har upptagits utanför BR, procent | 73 | 67 |
Skattesats
Den totala skattesatsen i Hallsberg 2024 var 33,10 procent medan den var 32,37 procent i riket. Skattesatsen i Region Örebro län var 11,55 procent.
Den kommunala skattesatsen i Hallsberg är 21,55 procent. Snittet för kommuner i riket var 20,70 procent. Kommunen har den fjärde lägsta skattesatsen i länet.
Näringsliv
I kommunen finns omkring 1 500 företag, varav många är små eller medelstora. Här finns även större företag inom industri och logistik.
Hallsbergs kommun är Sveriges demografiska mittpunkt. Härifrån når man sju miljoner av Sveriges invånare inom tre timmar. Inom tolv timmar når man alla nordiska huvudstäder. I kommunen möts riksvägar, Europavägar och järnväg. Kommunen ligger även nära Sveriges fjärde största fraktflygplats. Inom tjugo minuter kan man växla mellan väg, järnväg och flyg. Detta gör att Hallsberg har ett av Sveriges bästa logistiklägen.
Att Hallsberg är ett viktigt nationellt nav för järnväg och logistik, visar sig genom den fortsatt positiva utvecklingen och den efterfrågan som finns av att etablera sig och investera i kommunen.
Källor
Statistikmyndigheten SCB, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.