God service
Representanter för Hallsbergs kommun ska alltid ge ett professionellt bemötande och god service.
Mål: Kommunens verksamheter ska ha en hög tillgänglighet
Målet är inte uppfyllt
Indikator: Andel som får svar på e-post inom en dag.
Indikatorn är inte uppfylld
Indikator: Andel som får svar i telefon inom 60 sekunder.
Indikatorn är inte uppfylld
Kommentar: Andelen som får svar på e-post inom en dag minskade jämfört med mätningen 2021, från 83 procent till 66 procent.
Andelen svar på e-post inom en dag ökade inom äldreomsorgen. Inom övriga verksamheter stod resultatet still eller minskade.
Även andelen som får svar i telefon inom 60 sekunder minskade, från 59 procent till 57 procent. Inom flera områden skedde en förbättring i svarstid, bland annat inom bygglov, förskola, skola och funktionshinderomsorg.
Målet uppfylldes inte.
Mål: Vid kontakt med kommunen ska personer uppleva ett gott bemötande
Målet är uppfyllt
Indikator: Andel maxpoäng gott bemötande.
Indikatorn är uppfylld
Kommentar: Andelen som anser att de får ett gott bemötande vid kontakt med kommunen ökade från 98 procent till 99 procent.
1 procent anser att bemötandet är medelgott. Nästa mätning sker 2025.
Målet uppfylldes.
Mål: Ökad digitalisering i utbudet av tjänster
Målet är uppfyllt
Indikator: Andel ärenden som kommunens invånare kan utföra digitalt ska öka.
Indikatorn är uppfylld
Kommentar: Andelen ärenden som kommunens invånare kan utföra digitalt ökade.
Sedan tidigare kan bland annat ansökan till simskola, ansökan till kulturskola, ansökan om vägbidrag, orosanmälningar, anmälan till kollo, betalning för plats på kollo, ansökan om budget- och skuldrådgivning samt flera olika byggärenden ske digitalt.
Det senaste året tillkom tjänst att söka ekonomiskt bistånd digitalt.
Målet uppfylldes.
Mål: Alla nämnder ska bidra till att förenkla kontakten med våra verksamheter
Målet är uppfyllt
Indikator: Förvaltningarnas del på kommunens hemsida ska uppdateras kontinuerligt så att kontaktuppgifterna är aktuella.
Indikatorn är uppfylld
Kommentar: Uppdateringar görs och kontinuerligt ses webbsidor och broschyrer över vid förändringar. Möjlighet till tolkhjälp finns.
Även här bidrar nya e-tjänster med en förenklad kontaktväg. Hemsidan anpassas utifrån lagen om tillgänglighet.
Det finns även verksamhetsspecifika Facebook-sidor där verksamheterna lägger ut information.
Målet uppfylldes
Mål: Verksamheten ska organiseras utifrån brukarens/klientens behov
Målet är delvis uppfyllt
Indikator: I 100 procent av genomförandeplanerna ska det framgå när
brukaren/klienten önskar insatsen.
Indikatorn är delvis uppfylld
Kommentar: Förvaltningen nådde 94 procent.
Inom äldreomsorgen ska schema planeras utifrån brukarens/boendes behov.
Inom individ- och familjeomsorgen 75 procent av de kontrollerade genomförandeplanerna dokumenterat när brukaren/ klienten önskar insatsen. Rutiner behöver utarbetas för att säkerställa att överenskommelser tydligt dokumenteras.
Inom verksamheten för personer med funktionsnedsättning och arbetsmarknad och introduktion uppgår måluppfyllelsen till 100 procent.
Målet uppfylldes delvis