Försäljning av tobak
Ansök om tillstånd för att sälja tobaksprodukter. Anmäl förändringar eller att försäljningen upphör.
Förändringar för företagare med anledning av covid-19
Ny lag från den 1 juli 2020 om tillsyn på serveringar
Kommunen ansvarar för tillsyn över serveringsställen enligt lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen till och med den 31 maj 2021.
Information om lagen och hur du kan lämna klagomål på trängsel
Du måste ansöka om tillstånd om du ska sälja tobaksprodukter i en tobaksaffär, en livsmedelsbutik, en restaurang eller liknande.
Om försäljning av tobaksvaror på Folkhälsomyndighetens webbplats
Om du säljer tobaksvaror utan att först ha fått tillstånd riskerar du böter eller fängelse i upp till sex månader.
Ansök om tillstånd för tobaksförsäljning
Ansökan om tillstånd för försäljning av tobaksvaror
Egenkontrollprogram
När du ansöker om tillstånd för tobaksförsäljning ska du också skicka med en kopia på ditt egenkontrollsprogram.
Egenkontrollprogram för tobaksförsäljning
Anmäl förändringar
Om du har tillstånd att sälja tobak och det sker förändringar i företaget ska detta anmälas till kommunen i vissa fall. Anmälan ska göras utan dröjsmål.
Uppgifter som ska anmälas kan till exempel vara:
- Betydande förändringar gällande ägare i ett bolag.
- Betydande förändringar i en styrelse.
- Kontaktuppgifter till tillståndshavaren.
- Den som har försäljningstillstånd har avlidit.
- Den som har försäljningstillstånd har fått förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.
- Om du gör ändringar i ditt egenkontrollprogram.
Anmälan om ändring av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror
Anmäl att försäljning av tobaksvaror upphör
Anmälan om upphörande av tillstånd för försäljning av tobaksvaror
Kontakta tillståndshandläggaren
Patrik Ehrenström Germer
Telefon: 0582-68 53 11
E-post: patrik.germer@hallsberg.se