Trygghetslarm

Ansök om att få trygghetslarm installerat. Läs om hur larmet fungerar.

Trygghetslarmet gör att du kan få hjälp i akuta situationer. Du kan ansöka om trygghetslarm om du till exempel

  • inte känner dig trygg när du är ensam hemma
  • är orolig för att ramla och bli liggande utan att få hjälp.

Ansök om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm genom att kontakta kommunens biståndshandläggare.

Kontakta kommunens biståndshandläggare

Kontakta biståndshandläggarna

Telefon: 0582-68 50 00
E-post: bistandshandlaggare@hallsberg.se 

Telefonnumret går till kommunens kontaktcenter. De kopplar dig vidare till en biståndshandläggare.

Så fungerar trygghetslarmet

Trygghetslarmet installeras i ditt hem. Till trygghetslarmet har du en larmknapp som du trycker på när du behöver hjälp. Du kan välja om du vill ha knappen som ett halsband eller armband.

När du trycker på larmknappen ringer trygghetslarmet upp en larmcentral. Larmcentralen ser vilket nummer som larmet kommer från och kan alltså se vem det är som larmar. Larmcentralen ringer sedan upp hemtjänsten.

Trygghetslarmet är digitalt, det betyder att det fungerar via mobilnätet.

Kontroll av larmets funktion

För att vi ska veta att trygghetslarmet fungerar övervakas det varje dygn. En gång per år kontrollerar omvårdnadspersonalen ditt larm. De uppdaterar också dina uppgifter om det behövs.

Avgifter för trygghetslarm

Se vad du får betala för trygghetslarm Öppnas i nytt fönster.

Nycklar

I Hallsbergs kommun har vi nyckelfri hemtjänst.

Om nyckelfri hemtjänst

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med dina frågor om kommunens verksamheter. Kan vi inte svara på din fråga hjälper vi dig vidare till rätt person.