Välj språk / Choose language

Hallsbergs kommun - Hallsberg... nära till - www.hallsberg.se
Lägg till sidan i Mina Favoriter
Blanketter
Kontakt
Karta

Telia stänger sex kopparstationer i Hallsbergs kommun under 2019.

Du som påverkas kommer inte längre kunna använda telefon eller bredband via telefonledningen.

Telia har påbörjat ett arbete med att stänga ner kopparstationer i Hallsbergs kommun. Den 3 juni 2019 kommer sex stationer i kommunen stängas ned. Du som påverkas får information om detta från Telia.

Stationerna det gäller är Forntomta, Glottra, Hessleberg, Melsäter, Närkes bo och Törntorp. 157 abonnenter påverkas.

Förändringen berör privatpersoner och företag hos Telia och andra operatörer. Telefoni, bredband, tv och olika företagstjänster påverkas. Du som påverkas kommer inte längre att kunna använda telefon eller bredband via telefonledningen.

Orsaken till övergången är att kopparnätet inte klarar att möta behoven vad avser kapacitet, stabilitet och driftsäkerhet när allt fler vill ha nya och avancerade digitala tjänster. Fiber- och mobilnät är därför redan idag de vanligaste infrastrukturerna för uppkoppling.

Hur kan jag ringa i fortsättningen?

Det finns två olika lösningar:

  • att ansluta sig till fibernätet
  • att använda en mobil lösning (inte dagens vanliga mobiltelefon)

Fiber är en lösning som kommer vara framtidssäkrad för lång tid framöver. Du ansluter dig till fibernätet när det dras i ditt område.

Mobil ersättningslösning är en många gånger är kraftfullare anslutning än den vanliga mobiltelefonen som vi använder till vardags. Så även om det är dålig mobiltäckning där du bor, kan du oftast få en fullt fungerande ersättningslösning.

Om jag inte erbjuds en lösning vad händer då?

Om du inte erbjuds en ersättningslösning från din nuvarande operatör kan du ta hjälp av Telekomguiden, som är en operatörsneutral kundtjänst

Webbplats: www.telekomguiden.selänk till annan webbplats

Telefon: 010 -130 79 00

E-post: info@telekomguiden.se

Det här behöver du själv göra för att få telefoni

Alla i Sverige har rätt till telefoni, men en del av ansvaret för att få det landar på dig som konsument. Telekomguiden finns för att vägleda konsumenter fram till en fungerande lösning. De är ditt stöd och inte knutna till någon operatör.

Kommer trygghetslarm att fungera?

Kommunen kommer att byta ut alla trygghetslarm till digital via GSM-nätet. Bytet är planerat att ske under året 2018. Kommunen kommer att kontakta dig som påverkas.

Om du har frågor om trygghetslarm kontaktar du Anette Söderström, områdeschef för hemtjänsten.

Telefon:0582-68 55 04

E-post: anette.soderstrom@hallsberg.se

Här hittar du mer information:

Post och Telestyrelsen, råd till dig som behöver agera.

https://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Goda-rad-till-dig-som-berors-av-Telias-teknikskifte/länk till annan webbplats

Telekomguiden, den operatörsneutrala kundtjänsten:

Hemsida: www.telekomguiden.selänk till annan webbplats

Telefon: 010 -130 79 00

Mejl: info@telekomguiden.se


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö
Stäng

Kontakta oss

Kontaktuppgifter

Telefon: 0582-68 50 00
E-post: kommun@hallsberg.se

Adress

Hallsbergs kommun
694 80 HALLSBERG
Organisationsnummer: 212000-1926

Följ oss

Hittade du inte vad du sökte?

Kommunhusets öppettider

Måndag-torsdag 8-17, fredag 8-16

Sommaröppettider vecka 25 -32
Måndag-torsdag 8-16, fredag 8-15

Begränsat öppethållande i samband med vissa helger.

För kommunanställda